Pengembangan Seni Anak Usia Dini Berbasis Pembelajaran Sentra di Masa New Normal
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v3i2.984Keywords:
Seni, sentra, Paud, new normalAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis mengenai pelaksanaan pembelajaran sentra untuk mengembangkan seni anak usia 5-6 tahun dimasa new normal. Pendidikan seni sangat berkontribusi dalam membantu perkembangan anak usia dini, diantaranya yaitu perkembangan mental, kreativitas, keindahan, emosional, fisik, dan sosial anak usia dini. Dalam pelaksanaan proses belajar mengajar, guru menggunakan model pembelajaran sentra sebagai pengembangan seni. Subyek dalam penelitian ini ialah anak kelas B2 dan guru disalah satu sekolah yang berada di Bandar Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan mendeskripsikan model pembelajaran sentra yang digunakan untuk mengetahui pengembangan seni. Dalam penelitian ini menggunakan teknik pengumpulan data diantaranya ialah wawancara, observasi dan dokumentasi. Prosedur analisis data menggunakan teori milles dan hubberman yakni reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa TK IT di Bandar Lampung ini sudah melaksanakan pembelajaran sentra dengan baik dan menghasilkan pembelajaran yang menyenangkan serta dapat membantu anak didik untuk mencapai tujuan pembelajaran dengan baik.References
Anhusadar, L. O. (2019). Pengembangan Pembelajaran Seni Berbasis Agama pada Anak Usia Dini. Al Athfaal : Kronik Ilmiah Lembaga Anak Usia Dini, 2(1), 1–11.
Antara, P. A. (2015). Pengembangan Bakat Seni Pada Taman Kanak-Kanak. Jurnal Ilmiah VISI PPTK PAUDNI, 10(1), 29–34.
Arifin, A. K., & Fardana, N. A. (2014). Peran Pendidik PAUD dalam Mengimplementasikan Pendidikan Karakter Melalui Metode Pembelajaran Sentra dan Lingkaran. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Pengembangan, 3(3), 188–198.
Ayun, Q. (2020). Pilihan Strategi dalam Pembelajaran yang Efektif di Era New Normal. BDK Surabaya Kementerian Agama RI. https://bdksurabaya.kemenag.go.id/berita/pilihan-stategi-dalam-pembelajaran-yang efektif-di-era-new-normal
Fitriana, E., Rini, R., & Sofia, A. (2018). Model Pembelajaran Sentra. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1).
Gusliati, P., & Mayar, F. (2019). Bentuk kegiatan pembelajaran seni rupa di taman kanak-kanak mutiara ananda padang. Jurnal Pelita PAUD, 4(1), 81–89.
Hermansyah. (2019). Pembelajaran melalui sentra seni dalam mengembangkan kreatifitas anak usia dini. Nur El-Islam, 6(1).
Irma, C. N., Nisa, K., & Sururiyah, S. K. (2019). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di TK Masyithoh 1 Purworejo. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 214–224. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.152
Khadijah, Arlina, Hardianti, R. W., & Maisarah. (2021). Model Pembelajaran Bank Street dan Sentra , serta Pengaruhnya terhadap Sosial Emosional Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1960–1972. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1054
Khotimah, N. (2012). Pembelajaran Berbasis Anak dalam Pengembangan Bidang Seni (Rupa) di PAUD Batik dan PAUD Sabitul Azmi Sidoarjo. HARMONIA, 12(2), 143–150.
Nurfaizah, & Rahman, M. H. (2020). Inovasi Pengembangan Nilai-nilai Agama pada Anak Usia Dini. Qurroti: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, II(2), 221–236.
Nurfaizah, & Romlah. (2020). Keberhasilan mengembangkan kemampuan sosial anak dengan teknik modeling. Al Athfaal : Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 56–68. https://doi.org/https://doi.org/10.24042/ajipaud.v3i1.6654
Nurfaizah, Yuniatari, & Sukiman. (2021). Evaluasi Kurikulum Dengan Model CIPPO di Lembaga PAUD. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 4(1).
Prahesti, S. I., & Dewi, N. K. (2020). Gerak dan Lagu Neurokinestetik ( GELATIK ) untuk Menumbuhkan Kreativitas Seni Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 162–171. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.289
Prima, E. (2021). Peran Guru dalam Pengembangan Bakat dan Minat Anak Melalui Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi. IJEC: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(1), 1–6. https://doi.org/10.35473/ijec.v3i1.829
Qoriah, T. U. W., Hafidah, R., & Dewi, N. K. (2019). Model Pembelajaran Sentra pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 7(1), 89–103.
Rahman, M. H., Kencana, R., & Nurfaizah. (2020). Pengembangan nilai moral dan agama anak usia dini (1st ed.). Edu Publisher.
Rakhmalia, M. (2014). Penggunaan Model Pembelajaran Sentra dan Lingkaran dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa di POS PAUD Terpadu. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI 1, 1(1), 36–46.
Sasongko, H., & Hartanti, C. D. (2021). Manajemen Kreativitas Pengajaran Musik Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid 19 musik. IJEC: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(1), 17–32. https://doi.org/10.35473/ijec.v3i1.830
Sumiyati, Masruri, S., & Maemonah. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Sentra pada Lembaga Taman Kanak-Kanak di Kabupaten Pati. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1261–1268. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.814
Tanto, O. D., & Sufyana, A. H. (2020). Stimulasi Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini dalam Seni Tradisional Tatah Sungging. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 575–587. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.421
Watini, S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Sentra pada TK Labschool STAI Bani Saleh Bekasi Abstrak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 110–123. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.190
Yusnira. (2015). Pengelolaan Pembelajaran melalui Bermain Pasir Dan Air Pada Sentra Bahan Alam di PAUD Insan Kamil Bangkinang Kampar. Jurnal PG-PAUD STKIP Pahlawan Tuanku Tambusai, 1(2), 161–168.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.