Pengaruh Media Audio Visual Edukasi Smart (AVES) Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Dasar Praktik Mahasiswa Kebidanan

Authors

  • Herni Johan Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda
  • Siti Noorbaya Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda
  • Siti Saidah Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda

DOI:

https://doi.org/10.35473/ijm.v4i2.1066

Abstract

Research on the Effect of Smart Educational Audio Visual Media (AVES) on Learning Outcomes of Basic Practice Skills for Midwifery Students, is a research on the development of teaching media designed to be the main supporting tool for learning basic midwifery practice in practicing clinical skills and improving student learning outcomes. Midwifery program education requires graduates to be skilled in carrying out their professional duties as skilled midwives and declared competent after they pass the national competency exam. The purpose of this study was to determine the effect of smart educational audio visual media (AVES) on learning outcomes of students' basic skills in midwifery practice. This research method uses an experimental method with the research design that will be used is a pre-experimental design type one group pretest-posttest design. The population in this study were all 87 students of midwifery class XIII and XIV. The sampling technique is non-probability sampling with a purposive sampling model, as many as 28 students. The results of this study are that the data obtained, that tcount = 2.310 > ttable = 2.0555 with a significance of 0.029 <0.05, then H0 is rejected and H1 is accepted. the researchers can conclude that there is a positive and significant influence between Smart Audio Visual Education Media on Learning Outcomes of Basic Skills Practice of Midwifery Students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Herni Johan, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda

Midwifery

Siti Noorbaya, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda

Midwifery

Siti Saidah, Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Mutiara Mahakam Samarinda

Midwifery

References

Aristiani, Rina, dkk. 2016. Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audio Visual. Jurnal Konseling Gusjigang. Volume 2 Nomor 2 halaman 187

Arwudarachman, Danizar, dkk. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa. Volume 3 Nomor 3 Halaman 238-239.

Damayanti, Siti Zaujah, dkk. 2014. Pengembangan Media Audio Visual Teknik Mewarnai Mewarnai dalam Pembelajaran Gambar Bentuk Siswa Kelas X. Jurnal Pendidikan Seni Rupa. Volume 2 Nomor 2 Halaman 3

Falahudin, Iwan. 2014. Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaismara. ISSN 2355-4118 Nomor 4 Halaman 108

Hardianto, Deni. 2005. Media Pendidikan Sebagai Sarana Pembelajaran yang Efektif. Jurnal Majalah Ilmiah Pembelajaran. Volume 1 halaman 10

Johan, H., Reni, D. P., & Noorbaya, S. (2018). Pengaruh Penyuluhan Media Audio Visual Video Terhadap Perilaku Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Siswa Kelas III Di SDN 027 Samarinda. Husada Mahakam: Jurnal Kesehatan, 8(1), 352-360.

Kurniasih, Ria. 2014. Media Ular Tangga Jejak Petualang Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Cakrawala Dini. Volume 5 Nomor 2 Halaman 120

Llyod, S. S., & Noorbaya, S. (2020). Pengaruh Edukasi D3 Pada Ibu Postpartum Di Klinik Bersalin Aminah Amin Samarinda. Indonesian Journal of Midwifery (IJM), 3(2), 84-91.

Mahnun, Nunu. 2012. Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam. Volume 37 Nomor 1 Halaman 29

Noorbaya, S., Mutmainnah, A. U., & Amriana, M. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Komunikasi Kesehatan Berbasis Pendidikan Karakter Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Mahasiswa Kebidanan. Jurnal Kebidanan Mutiara Mahakam, 7(2), 85-91.

Noorbaya, S. (2020). Efektivitas Metode Pembelajaran Continuity Of Care Terhadap Peningkatan Kompetensi Pemberian Asuhan Kebidanan. Indonesian Journal of Midwifery (IJM), 3(2), 101-108.

Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S (2014). Penggunaan Media Audio Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 127-144

Umar. 2014. Media Pendidikan: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah. Volume II nomor 1 Halaman 138-140

Wikipidia“Kebidananâ€. Wikipedia. Ensiklopedia Gratis. Wikipedia. Ensiklopedia Gratis. 12 Oktober 2020. Web.12 Oktober 2020

Yakub, dkk. 2014. Sistem Informasi Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu

Downloads

Published

2021-09-30

How to Cite

Johan, H., Noorbaya, S., & Saidah, S. (2021). Pengaruh Media Audio Visual Edukasi Smart (AVES) Terhadap Hasil Belajar Keterampilan Dasar Praktik Mahasiswa Kebidanan. Indonesian Journal of Midwifery (IJM), 4(2), 119–127. https://doi.org/10.35473/ijm.v4i2.1066