Peran Guru dalam Membiasakan Hidup Sehat Melalui Cuci Tangan pada Anak Usia Dini

Yuyun Indah Sari, Na’imah Na’imah

Abstract


Today many children play in the mud or do unexpected activities, such as playing with mud and then eating without washing their hands first. This study aims to see the response of children before and after the habit of washing hands by the teacher. Data collection techniques using observation and interviews. Data analysis techniques used are data reduction and drawing conclusions. Checking the validity of the findings is divided into four stages, namely observation extension, observer bending, triangulation, and peer discussion. The results of the study indicate that there are several roles of teachers in making healthy living habits through hand washing such as the role of the teacher as a teacher, learning manager, education leader, and the teacher's role as an evaluator.

Abstrak
Dewasa ini banyak anak yang  bermain lumpur atau melakukan kegiatan yang tidak terduga, seperti bermain lumpur kemudian makan tanpa mencuci tangan terlebih dahulu, Penelitian ini bertujuan untuk melihat respon anak sebelum dan sesudah dilakukan pembiasaan cuci tangan oleh guru. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi dan wawancara .Teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabsahan temuan terbagi menjadi empat tahap yaitu perpanjangan pengamatan, ketekukan pengamat, triangulasi, dan diskusi teman sejawat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat beberapa peran guru dalam melakukan pembiasaan hidup sehat melalui cuci tangan seperti peran guru sebagai pengajar, pengelola pembelajaran, pemimpin pendidikan, serta peran guru sebagai evaluator.


Keywords


Peran Guru, Hidup Sehat

Full Text:

PDF

References


Anufia, T. dan B. (2019). Instrumen pengumpulan data. 1–20.

Ismaniar. (2010). Metode- Metode Pengembangan Perilaku Hidup Sehat Anak Usia Dini. PEDAGOGI | Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, X(2), 36–41. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/2239

Kementerian Pendidikan Nasional. (2014). Permendikbud No 146 Tahun 2014. 8(33), 37. http://paud.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2016/04/Permendikbud-146-Tahun-2014.pdf

Sari, Y. I. (2021). Peran Guru dalam Mengenalkan Lingkungan Sekitar pada Anak Usia Dini di TK Alam Mutiara Umat Tulungagung. Jurnal Pendidikan Modern STIKIP Ngawi, 7(1), 13–19.

Shidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://repository.iainponorogo.ac.id/484/1/METODE PENELITIAN KUALITATIF DI BIDANG PENDIDIKAN.pdf

Sidrap, S. P., & Yogyakarta, U. N. (2017). Peran guru ips sebagai pendidikan pengajar dalam meningkatkan sikap sosial dan tanggungjawab sosial siswa SMP. 4(1), 1–13.

Susilawati, S. (2020). Pembelajaran yang Menumbuhkembangkan Karakter Religius pada Anak Usia Dini. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 14–19. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.46

TEMA 19. (2021). Peran guru dalam penanaman budi pekerti pada anak usia dini. 6.

Yuliantin, S. (2019). Permainan Dan Bermain Di Paud. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, II(2), 200–2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.35473/ijec.v4i2.1623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Indonesian Journal of Early Childhood

Department of Teacher Education of Early Childhood Education, Faculty of Information Technology and Education, Universitas Ngudi Waluyo

Information:

address icon red

Department of Teacher Edcuation of Early Childhood Education, Faculty of Information Technology and Education, Universitas Ngudi Waluyo

ijec.unw@gmail.com
http://jurnal.unw.ac.id/index.php/IJEC/index
Whatsapp IDJCH

Himmah Taulany, S.Pd., M.Pd. (Editor-in-Chief)

+62 856-4133-1367

Creative Commons License
Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright ©2019 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini Powered by Open Journal Systems.