Upaya Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Konsep Bilangan Pada Anak Kelompok A Dengan Metode Bermain Plastisin

Rakhel Ruth Berkati Zega

Abstract


This research is motivated by the low ability to recognize number concepts in group A children, including not being able to recognize number symbols, not being able to count with objects and not being able to connect/pair objects with number symbols. This study aims to improve the ability to recognize the concept of numbers in children with the method of playing with plasticine at Kanisius Cungkup Kindergarten, Salatiga. The type of research is Classroom Action Research and the subject of this research is group A students totaling 12 children, with 4 boys and 8 girls. Data collection techniques through observation and documentation with qualitative descriptive data analysis. The results showed that there was an increase in the introduction of the concept of children's numbers. In the first cycle, the percentage of indicators mentioning numbers 1-10 is 100%, numbering objects 1-10 is 83.3%, indicators recognizing symbols for numbers 1-10 are 66.6%. In cycle II, the percentage of indicators recognizing the symbols of numbers 1-10 is 91.6%, matching numbers with number symbols is 83.3%.

Abstrak

Penelitian dilatarbelakangi oleh masih rendahnya kemampuan pengenalan konsep bilangan pada anak kelompok A, diantaranya belum mampu mengenal lambang bilangan, belum mampu berhitung dengan benda-benda dan belum mampu menghubungkan/memasangkan benda-benda dengan lambang bilangan. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pengenalan konsep bilangan pada anak dengan metode bermain plastisin di TK Kanisius Cungkup Salatiga. Jenis penelitian yaitu Penelitian Tindakan Kelas dan subjek penelitian ini adalah siswa kelompok A berjumlah 12 anak, dengan 4 anak laki-laki dan 8 anak perempuan. Teknik pengumpulan data melalui observasi dan dokumentasi dengan analisis data deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terjadi peningkatan pada pengenalan konsep bilangan anak. Pada siklus I persentase indikator menyebutkan bilangan 1-10 sebesar 100%, membilang banyak benda 1-10 sebesar 83,3%, indikator mengenal lambang bilangan 1-10 yaitu 66,6%. Pada siklus II persentase indikator mengenal lambang bilangan 1-10 yaitu 91,6%, mencocokkan bilangan dengan lambang bilangan yaitu 83,3%.


Keywords


Anak Usia Dini, Meningkatkan Pengenalan Konsep Bilangan, Metode Bermain, Plastisin

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Edisi Revisi 5. Jakarta: Rineka Cipta.

Fadlillah, M. (2019). Buku Ajar Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media.

Khiyarusoleh, U. (2016). Konsep Dasar Perkembangan Kognitif Pada Anak Menurut Jean Piaget. DIALETIKA Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5 (1).

Permendikbud, I. R. (2014). Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini nomor 146 tahun 2014. Jakarta: Permendikbud Republik Indonesia.

Rahman, T. .. (2017). Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Konsep Bilangan Melalui Media Flashcard. Jurnal PAUD Agapedia, 1 (1).

Ramaini, R. (2012). Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Melalui Permainan Tabung Pintar Di Tk Negeri Pembina Lubuk Basung. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1 (3).

Sari, A. O. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Dan Lambang Bilangan Dengan Media Playdough Pada Kelompok A Tk Pelangi Nusantara Abarawa. UKSW.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujiono, A. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Suparno, D. P. (2011). Teori Perkembangan Kognitif Piaget. Yogyakarta: Kanisius (Anggota IKAPI).

Yonatan. (2015). Upaya Meningkatkan Mengenal Konsep Bilangan Melalui Permainan Dadu Angka Pada Kelompok A Paud Strawberry. UKSW.




DOI: http://dx.doi.org/10.35473/ijec.v4i2.1687

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



Indonesian Journal of Early Childhood

Department of Teacher Education of Early Childhood Education, Faculty of Information Technology and Education, Universitas Ngudi Waluyo

Information:

address icon red

Department of Teacher Edcuation of Early Childhood Education, Faculty of Information Technology and Education, Universitas Ngudi Waluyo

ijec.unw@gmail.com
http://jurnal.unw.ac.id/index.php/IJEC/index
Whatsapp IDJCH

Himmah Taulany, S.Pd., M.Pd. (Editor-in-Chief)

+62 856-4133-1367

Creative Commons License
Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright ©2019 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini Powered by Open Journal Systems.