Implementasi Pendidikan Inklusi pada Model Pembelajaran Sentra Imtaq Muslim di TK Talenta Semarang
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1038Abstract
Setiap anak mempunyai latar belakang kehidupan sosial dan tumbuh kembang yang berbeda, tetapi dengan adanya perbedaan tersebut setiap anak berhak menerima pendidikan layaknya anak yang lain. Penelitian ini bermaksud untuk mengetahui pendidikan inklusi di TK Talenta dan implementasi pendidikan inklusi pada model pembelajaran sentra imtaq muslim di TK Talenta. Peneliti menggunakan penelitian kualitatif deskriptif, data yang didapatkan akan dianalisis dengan analisis deskriptif kualitatif. Pendidikan inklusi di TK Talenta dimana sekolah menerima dan mendidik Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) sebagaimana layaknya anak lainnya, selain itu TK Talenta juga menerima semua anak dari berbagai ragam suku, agama, ras, perbedaan antargolongan, memodifikasi kurikulum 2013 dengan membuat program pembelajaran kedua yang bernama Program Pembelajaran Individual (PPI) dan persiapan pembelajaran sentra imtaq muslim dengan membuat RPPM dan RPPH dan penempatan anak berkebutuhan khusus menggunakan model kelas regular.References
Aghnaita, A. 2017. Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2) : 219.
Anwariningsih, S. H., & Ernawati, S. 2015. Paud Inklusi untuk Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Dian Mas, 4(2), 83: 90.
Asiyah, D. 2018. Dampak Pola Pembelajaran Sekolah Inklusi terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Prophetic : Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 1(01) : 69–82.
Daud Al Kahar, A. A. 2019. Pendidikan Inklusif Sebagai Gebrakan Solutif “ Education for All .†Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 11(1): 45–66.
Fahmi Hidayatullah, M. 2018. Paradigma Pendidikan Keluarga: Supervisi dan Motiv Keterlibatan Orang Tua dalam Pelaksanaan Ibadah. Jurnal Tarbiyatuna, 2(1) : 58–74.
Fitriawati. 2018. Implementasi Metode Beyond Center and Circle Time ( BCCT ) dalam Pengenalan Bahasa Inggris di Kelompok Bermain GENIUS. Jurnal Lentera Pedagogi, 1(2) : 81–90.
Hanur, B. S., & Avif, S. 2018. Melayani Dengan Hati : Menghapus Diskriminasi dan Segregesi antara Anak Reguler dengan Anak Berkebutuhan Khusus melalui Sekolah inklusif YBPK Kota Kediri. Jurnal Al-Hikmah, 6(1) : 27–40.
Hasanah, U. 2019. Strategi Pembelajaran Aktif Untuk Anak Usia Dini. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 23(2) : 204–222.
Komariyah, S. N., Bagarkorowati, R., & Lianty, L. 2017. Pemahaman Guru Terhadap Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Dasar Inklusif Wilayah Kepulauan Seribu. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(2) : 216–222.
Mursid. 2016. Pengembangan Pembelajaran PAUD. PT. Remaja Rosdakarya.
Nabila, N. 2020. Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Prodi PGMI, 5(2) : 31–39.
Persada, H. J., & Efendi, M. 2018. Studi Kasus Implementasi Layanan Pendidikan Inklusif di Kota Madiun. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 4(1) : 7–11.
Putra, N., & Dwi Lestari, N. 2012. Penelitian Kualitatif PAUD. Raja Grafindo Persada.
Rahim, Z., Pransiska, R., & Ismet, S. 2018. Penerapan Sentra Ibadah Di Taman Kanak-Kanak Islam Excellent Bukittinggi. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 4(2) : 24–30.
Saripudin, A., & Faujiah, I. Y. 2018. Strategi Edutainment Dalam Pembelajaran Di Paud (Studi Kasus Pada Tk Di Kota Cirebon). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 4(1) : 129.
Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R & D. Alfabeta.
Sunaryo, S., & Indonesia, U. P. 2011. Manajemen Pendidikan Inklusif (Konsep, Kebijakan, dan Implementasinya). Jurnal Jassi Anakku, 10(2) : 184–200.
Suryaningrum, C., Ingarianti, T. M., & Anwar, Z. 2016. Pengembangan Model Deteksi Dini Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Pada Tingkat Pendidikan Anak Usia Dini (Paud) Di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 4(4) : 62–74.
Wahyuyiha, S. (2013). Implementasi Pembelajaran Di Sentra Imtaq Pada Pre School Intan Permata Aisyiyah Makamhaji (Naskah Publikasi). Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Wilyanita, N., & Wahyuni, U. T. 2019. Analisis Pemilihan Media Pembelajaran Sentra Imtaq Di Tk Negeri Pembina 3 Pekanbaru. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 1(2) : 143.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.