Pemikiran Eksistensialisme pada Pendidikan Anak Usia Dini (Kajian Studi Pembelajaran Berbasis Alam)
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1039Keywords:
Eksistensialisme, Pembelajaran Berbasis Alam, Anak Usia Dini.Abstract
Mendeskripsikan relevansi pemikiran filsafat eksistensialis pendidikan anak usia dini yang terdapat pada sebuah pembelajaran berbasis alam di Sekolah Alam Bangka Belitung. Anak usia dini merupakan anak yang berada pada usia yang strategis dalam menerapkan pengetahuan terhadap kepribadian yang menjadi tujuan dari pemberian pendidikan tersebut. Pendidikan dipercaya sebagai media efektif dalam mengembangkan keunikan yang ada pada diri seseorang. Sehingga dalam pelaksanaan pendidikan anak usia dini diharapkan agar dapat berjalan sesuai eksistensial diri anak seperti tahap perkembangannya, bukan atas dasar kemauan orangtua atau pandangan dari lingkungan sekitar anak. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi lapangan melalui wawancara dan observasi terkait pembelajaran berbasis alam di Sekolah Alam Bangka Belitung. Relevansi yang diberikan pembelajaran berbasis alam muncul sebagai alternatif permasalahan pendidikan, selaras dengan jawaban atas permasalahan pendidikan melalui pemikiran eksistensialisme pendidikan anak usia dini.References
Ahyan Yusuf Sya’bani, M. (2017). KONSEPTUALISASI PENDIDIKAN DALAM PANDANGAN ALIRAN FILSAFAT EKSISTENSIALISME (Telaah Implikatif Persepsi Aliran Filsafat Eksistensialisme terhadap Dunia Pendidikan). Tamaddun, 183– 196.
Albi, A., & Setiawan, J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Jejak.
Beauvais, C. (2018). Thinking the Adult–Child Relationship with Existentialism. Reimagining Childhood Studies.
Febriani, L., Saputra, P. P., & Laura, N. (2018). The Manifestation of Critical Education in Bangka Belitung Nature School, Pangkalpinang City. 6, 13.
Greene, R. (2006). Belajar Tak Hanya di Sekolah (terj. Valentinus Eric). Erlangga.
Hartati, S. (2005). Perkembangan Belajar Pada Anak Usia Dini. Depatermen Pendidikan Nasional.
Hilmi, H. (2013). AKTIVITAS PENGAJARAN MELALUI PENDEKATAN EKSISTENSIALISME. Jurnal Ilmiah Didaktika, 13(2). https://doi.org/10.22373/jid.v13i2.4 81
Kristiawan, M. (2016). Filsafat Pendidikan; The Choice Is Yours. Penerbit Valia Pustaka.
Kristiawan, M. (2017). PENGELOLAAN PEMBELAJARAN PAUD DALAM MENGEMBANGKAN POTENSI ANAK USIA DINI. Jurnal Manajemen, 2(1), 11.
Prakoso, P., Maulana, S., & Rambe, Y. S. (2018). Perancangan Sekolah Alam Dengan Tema Arsitektur Ramah Lingkungan. 6.
Ramayulis, & Nizar, S. (2010). Filsafat Pendidikan Islam. Kalam Mulia.
Rohmah, L. (2019). Eksistensialisme dalam Pendidikan. Edugama: Jurnal Kependidikan dan Sosial Keagamaan, 5(1), 86–100. https://doi.org/10.32923/edugama.v 5i1.960
Santoso Satmoko, B. (2010). Sekolah Alternatif, Mengapa Tidak? Diva Press.
Setyosari, P. (2013). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Prenada Media.
Soelistyarini, T. D. (2013). Pedoman Penyusunan Tinjauan Pustaka dalam Penelitian dan Penulisan Ilmiah. 6.
Sunarso, S. (2010). MENGENAL FILSAFAT EKSISTENSIALISME JEAN-PAUL SARTRE SERTA IMPLEMENTASINYA DALAM PENDIDIKAN. Informasi, 36(1), Article 1. https://doi.org/10.21831/informasi.v 1i1.5659
Wati, L. (2007). TK Alam Lembah Pagiri— Bogor. Dalam Menemukan Sekolah Yang Membebaskan Perjalanan Menggapai Sekolah Yang Mendidik Anak Menjadi Manusia Berkarakter (1 ed., hlm. 39–42). Kawan Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.