Penggunaan Media Video untuk Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini di Masa Pandemi
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1079Keywords:
Video, online learning, cognitiveAbstract
Kegiatan pembelajaran di masa pandemic guru dituntut untuk lebih kreatif dan inovatif terutama untuk jenjang Pendidikan anak usia dini. Guru harus lebih pandai memilih media pembelajaran yang tepat untuk peserta didiknya. Hal ini dikarenakan pembelajaran untuk anak usia dini harus bisa menarik minat anak sehingga anak mau melakukan kegiatan pembelajaran di rumah. Adapun salah satu media pembelajaran yang dapat digunakan oleh tenaga pendidik yaitu menggunakan media video dalam menyampaikan materi pembelajaran pada anak. Video dapat dibuat semenarik mungkin sehingga anak tertarik untuk menontonnya dan mengikuti kegiatan yang dipandu melalui video tersebut.  Adapun Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui tingkat perkembangan kognitif anak dengan menggunakan media video. Pada penelitian kali ini peneliti menggunakan metode penelitian dengan pendekatan kualitatif deskriptif dimana untuk pengumpulan datanya dengan cara observasi dan wawancara. Untuk subejek wawancaranya dengan menggunakan guru TKQ Miftahul Jannah dan orangtua murid sebagai sumber informasi. Hasil penelitian ini adalah bagaiman kreatifitas guru sangat berperan dalam keberhasilan penggunaan media video. Video yang dibuat semenarik mungkin akan menarik minat anak dalam belajar sehingga pengembangan kognitif anak yang disampaikan memalalui media video dapat tercapai.
 ÂAbstract
ÂPublished Learning activities in the pandemic teachers are required to be more creative and innovative, especially for early childhood education levels. Teachers should be smarter in choosing the right learning media for   their students. This is   because learning for   early childhood  should be able to attract children so that children want to do learning activities at home.  One of  the learning media that can be used by   educators is to use video media in delivering learning materials to children. Videos can be made as interesting as possible so that children are interested in   watching them and participating in activities guided through the video. The purpose of this study is to determine the level of cognitive development of children   by using video media. In  this  study, researchers used research methods with descriptive qualitative approach   where to collect data by   observation and interview. For sub-mockery of his interview   using  TKQ teacher Miftahul Jannah and parents  as a source of information. The result of this study is how teacher creativity plays a role in the successful use of video media. Videos made as interesting as possible will attract the interest of children in learning so that the cognitive development of the child delivered through video media can be achieved.
              Â
ÂReferences
Azmita, M., & Mahyuddin, N. (2021). Peningkatan Penilaian Aspek Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-6 tahun di Taman Kanak-Kanak. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 156–164. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.276
Media, P., Binatang, V., Motorik, T., Anak, K., Permata, T. K., & Surabaya, B. (2009). PENGARUH MEDIA VIDEO BINATANG TERHADAP MOTORIK KASAR ANAK KELOMPOK A TK PERMATA BUNDA SURABAYA Hayatun Nufus Azizah PG PAUD , Fakultas Ilmu Pendidikan , Universitas Negeri Surabaya , Email : [email protected] Sri Setyowati PG PAUD , Fakultas Ilmu Pend.
Pendidikan, J., Pendidikan, G., Usia, A., Volume, D., Tahun, N., Pendidikan, J., Pendidikan, G., Usia, A., Volume, D., & Tahun, N. (2017). PENERAPAN METODE DISCOVERY BERBANTUAN MEDIA PADA ANAK Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Abstrak e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha. 4(3).
Syafi’i, I., Sa’diyah, C., Wakhidah, E. W., & Umah, F. M. (2020). PENERAPAN VIDEO PEMBELAJARAN DARING ANAK USIA DINI PADA MASA PANDEMI COVID-19 pertama kali di Indonesia .( COVID-19 , n . d .) Dengan adanya Virus ini pemerintah ( Covid-19 ). Pembatasan aktivitas adalah salah satu kebijakan dari pemerintah harus dijalani. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 140–160.
Wilantari, N. P. A., Suara, I. M., & Putra, S. (2016). Penerapan model pembelajaran picture and picture berbantuan media flip chart untuk meningkatkan perkembangan kognitif anak. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(3), 1–10.
WAYAN, Willy Suyanti Ni, et al. Penerapan Pembelajaran Nht Berbantuan Media Flash Card Dapat Meningkatkan Perkembangan Kognitif Dalam Mengenal Lambang Bilangan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 2016, 4.1.
Susanto, Ahmad. 2011. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya: Prenada Media Groupn
Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid-19 pada guru sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861-870.
Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Data Referensi Pendidikan. (https://referensi.data.kemdikbud.go.id)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.