Perkembangan Bahasa Anak dalam Pembelajaran Daring di Taman Kanak-Kanak Karya Kota Padang
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i1.1208Keywords:
Perkembangan Bahasa, Pembelajaran DaringAbstract
Dengan adanya bentuk pelaksanaan pembelajaran dalam pengembangkan bahasa anak selama pembelajaran daring di Taman Kanak-Kanak Karya Kota Padang yang memiliki bentuk kegiatan pembelajaran dalam mengembangkan bahasa anak yang unik sehingga anak berkembang baik bahasanya meski dengan proses pembelajaran daring. Penelitian ini bertujuan untuk melihat gambaran pelaksanaan pembelajaran daring dalam mengembangkan bahasa anak. Penelitian ini bersifat deskriptif dengan menggunakan data kualitatif sehingga pemerolehan hasil penelitian didapatkan melalui observasi dan proses wawancara bersama informan. Hasil penelitian secara umum menujukkan bahwa dalam pelaksanaan pembelajaran daring dalam mengembangkan perkembangan bahasa anak di Taman Kanak-Kanak Karya Kota Padang guru telah mempersipakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Harian dan setelah itu dijadikan dalam bentuk kegiatan pembelajaran daring yang dibantu oleh orang tua dirumah melalui metode bercerita dan pembiasaan dan media yang digunakan adalah handphone android guna merekam dan memfoto hasil tulisan anak serta aplikasi whatapps sebagai alat untuk mengirimkan hasil video dan gambar anak kepada guru kelas melalui grup whatapps dan setiap harinya guru akan melakukan penilaian terhadap aspek perkembangan bahasa anak melalui video dan hasil gambar tersebut.   ÂReferences
Jurnal
Ananda, Rizki. 2019. Penerapan Metode Mind Mipping Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Volume 1 Nomor 1.
Anggraini, W dan Kuswanto, C.W. 2019. Teknik Ceklis Sebagai Assesmen. Athaufal. Jurnal Vo. 2(2).
Ayuni, Despa dkk. 2021. Kesiapan Guru TK Menghadapi Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid- 19. Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5(1)
Fatimah, Zahro Ifat. 2015. Penilaian Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Tunas Siliwangi.
Siliwangi. Volume 1 No. 1 Oktober.
Fauziddin Moh dan Mufarizuddin.2018. Useful of Clap Hand Games For Optimalize Cognitive Aspect in Early Childhood Education. Universitas Pahlawan Jurnal Educhild. Vol. 1 No. 1.
Ihsani, Nurul. 2018. Hubungan Metode Pembiasaan Dalam Pembelajaran Dalam Usia Dini. Jurnal
Yaa Bunayya. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 3 No. 1 Mei.
Yulsyofriend dan Sepriani. 2020 Permainan Meniup Cat Poster dapat Meningatkan Kreativitas Seni Anak Usia Dini. Jurbal Pendidikan Tambusai. Volume 4(2) Halaman 1091-1100.
Yulsyofriend, dkk . 2019. Dampak Gadget Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal Yaa Bunayya. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 3(1)
BUKU
Madyawati, Lilis. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana.
Oto, Biverly. 2015. Perkembagan bahasa Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Suryana, Dadan. 2013. Pendidikan Anak Usia Dini (teori dan Praktik pembelajaran). Padang: UNP Press.
Widodo, Hery. 2019. Dinamika Pendidikan Anak Usia Dini. Semarang: ALPRI.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.