PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA DIGITAL UNTUK MENSTIMULASI KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH ANAK USIA 5-6 TAHUN
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2107Keywords:
Pendidikan Anak Usia Dini, Lembar Kerja Digital, Kemampuan Pemecahan Masalah.Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menguji kelayakan dan efektivitas produk lembar kerja digital tema alam semesta untuk menstimulasi kemampuan pemecahan masalah anak usia 5-6 tahun. Kemampuan pemecahan masalah merupakan kemampuan yang dibutuhkan setiap individu. Kemampuan pemecahan masalah pada anak dapat dikembangkan melalui berbagai cara, diantaranya dengan memberikan kegiatan yang bersifat terbuka. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah penelitian R & D dengan model ADDIE. Hasil uji kelayakan berdasarkan hasil validasi ahli materi mendapat skor sebesar 96,7% dengan kategori sangat layak. Berdasarkan validasi ahli materi mendapat skor 90% dengan kategori sangat layak dan berdasarkan validasi praktisi lapangan mendapat skor 98,5% dengan kategori sangat layak. Hasil rata-rata observasi respon peserta didik usia 5-6 tahun, yaitu sebesar 99,3% dengan kategori sangat baik. Uji efektivitas yang dtujukkan berdasarkan hasil posttest kelas kontrol dan eksperimen memperoleh nilai sig. bernilai 0,000< 0.05, artinya terdapat perbedaan hasil yang signifikan. Dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan hasil posttest yang signifikan pada kelas kontrol dan kelas eksperimen Dengan demikian, penggunaan lembar digital efektif dalam menstimulasi kemampuan pemecahan masalah anak usia 5-6 tahun. ÂReferences
Amiliya, Reni, and M. Dyas Anung. 2020. “Pembelajaran Berbasis Alam Untuk Kemampuan Problem Solving Anak Usia Dini.†Mitra Ash-Shibiyan 03(02):79–87.
Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Branch, Robert Maribe. 2009. Instructional Design: The ADDIE Approach. USA: Springer US.
Charisi, Vicky, Emilia Gomez, Gonzalo Mier, Luis Merino, and Randy Gomez. 2020. “Child-Robot Collaborative Problem-Solving and the Importance of Child’s Voluntary Interaction: A Developmental Perspective.†Frontiers in Robotics and AI 7. doi: 10.3389/frobt.2020.00015.
Fadlullah. 2014. Pendidikan Enterpreneurship Berbasis Islam Dan Kearifan Lokal. edited by SYIHABUDIN. Jakarta: DIADIT MEDIA PRESS.
Hadinurdina, and Annisah Kurniati. 2018. “Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Tsanawiyah.†Juring: Journal for Research in Mathematics Learning 1(3):189–98.
Lestari, Lina Dani. 2020. “Pentingnya Mendidik Problem Solving Pada Anak Melalui Bermain.†Jurnal Pendidikan Anak 9(2):100–108.
Miyata, Hiromitsu. 2015. “Problem Solving during Infancy and Early Childhood, Development Of.†International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences: Second Edition 68–72. doi: 10.1016/B978-0-08-097086-8.23074-2.
Mutoharoh, Achmad Hufad, Maman Faturrohman, and Isti Rusdiyani. 2021. “Unplugged Coding Activities for Early Childhood Problem-Solving Skills.†JPUD - Jurnal Pendidikan Usia Dini 15(1):121–40. doi: 10.21009/JPUD.151.07.
Nadila, Putri. 2021. “Pentingnya Melatih Problem Solving Pada Anak Usia Dini Melalui Bermain.†Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan 21(1):51–55. doi: 10.24036/pedagogi.v21i1.965.
Pujiaswati, Resa, Edi Hendri Mulyana, and Sima Mulyadi. 2020. “Pengembangan Lembar Kerja Anak (LKA) Model STEM Pada Konsep Terapung Melayang Tenggelam Untuk Memfasilitasi Keterampilan Saintifik Anak Usia Dini.†Jurnal PAUD Agapedia 4(1):107–17.
Purwaningrum, Wahyu, and Ibut Priono Leksono. 2022. “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Digital Sebagai INovasi Pembelajaran Daring.†JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pengembangan Informatika) 07(01):129–37.
Putri, Suci Utami, and Abdurrohman Ahmad Taqiudin. 2021. “Steam-PBL: Strategi Pengembangan Kemampuan Memecahkan Masalah Anak Usia Dini.†Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(2):856–67. doi: 10.31004/obsesi.v6i2.1270.
Rahman, Md. Mehadi. 2019. “21st Century Skill ‘Problem Solving’: Defining the Concept.†Asian Journal of Interdisciplinary Research 2(1):64–74. doi: 10.34256/ajir1917.
Sari, Yesi Ratna, M. Thoha B. S. Jaya, and Gian Fitria Anggraini. 2018. “Penggunaan Media Puzzle Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia 5-6 Tahun.†Jurnal Pendidikan Anak 4(1).
Supriatna, A. R., Rosinar Siregar, and Hana Diva Nurrahma. 2022. “Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Based Learning Pada Muatan Pelajaran Matematika Pada Website Liveworksheets Di Sekolah Dasar.†EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN 4(3):4025–35. doi: 10.31004/edukatif.v4i3.2844.
Syaodih, Ernawulan, Ocih Setiasih, Nur Faizah Romadona, and Hany Handayani. 2018. “Pengembangan Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Proyek Di Taman Kanak-Kanak.†Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 12(1). doi: 10.21009/JPUD.121.
Utami, Febriyanti, Mahyumi Rantina, and Rodi Edi. 2021. “Pengembangan Lembar Kerja Anak Menggunakan QR Code Pada Materi Sains Anak Usia Dini.†Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6(3):1976–90. doi: 10.31004/obsesi.v6i3.1882.
Utami, Lina Oktariano, Indah Sari Utami, and Nora Sarumpaet. 2017. “Penerapan Metode Problem Solving Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain.†Tunas Siliwangi.
Yuniastuti, Miftakhuddin, and Muhammad Khoiron. 2021. Media Pembelajaran Untuk Generasi Mienial: Tinjauan Teoretis Dan Pedoman Praktis. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.