Pengenalan Bangun Datar dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Melalui Permainan Papan Geometri Pintar (Papingeo) pada Anak Usia Dini 5-6 Tahun di TK Pratama Widya Pasraman Gurukula
Introduction of Flat Shapes in Developing Cognitive Aspects Through Smart Geometry Board Games (Papingeo) in Early Childhood 5-6 Years in Widya Pasraman Gurukula Primary Kindergarten
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2368Keywords:
Pengenalan Bangun Datar, Aspek Kognitif, Anak Usia Dini, Permainan PapingeoAbstract
Papingeo is a game that uses a geometric board used as an educational game tool that stimulates the development of cognitive aspects of early childhood. Widya Pasraman Gurukula Primary Kindergarten utilizes this game as a cognitive aspect learning process. The purpose of the research is to explore the extent to which this game is useful and effective for early childhood in Widya Pasraman Gurukula Primary Kindergarten. The method used is qualitative with a descriptive approach. Sources of data are teachers and 43 students aged 5-6 years Widya Pasraman Gurukula Primary Kindergarten. Data collection techniques through observation, interviews and documentary studies. Data analysis was carried out using Jean Piaget's cognitive theory and Lev Vygotsky's constructivist learning theory. The results showed that the introduction of flat shapes through the Papingeo game was effective in developing children's cognitive aspects. Through this game, children can become familiar with geometric shapes, strengthen their understanding of size and shape, and develop problem-solving skills, logical thinking, and creativity. In addition, this game also involves social interaction, improves concentration, and creates a fun learning experience. The conclusion of this study is that the Papingeo game can be used as an effective approach in the introduction of flat shapes in children aged 5-6 years, with the potential to improve overall cognitive development.
ABSTRAK
Papingeo adalah permaianan yang menggunakan papan geometri digunakan sebagai alat permainan edukasi yang menstimulasi perkembangan aspek kognitif anak usia dini. TK Pratama Widya Pasraman Gurukula memanfaatkan permainan ini sebagai salah satu proses pembelajaran aspek kognitif. Tujuan penelitiaan adalah untuk menggali sejauh mana permainan ini bermanfaat dan efektif bagi anak usia dini di TK Pratama Widya Pasraman Gurukula. Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan deskriptif. Sumber data adalah guru dan 43 siswa usia 5-6 tahun TK Pratama Widya Pasraman Gurukula. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan studi dokumantasi. Analisis data dilakukan dengan teori kognitif Jean Piaget dan teori pembelajaran konstruktivis Lev Vygotsky Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengenalan bangun datar melalui permainan Papingeo efektif dalam mengembangkan aspek kognitif anak-anak. Melalui permainan ini, anak-anak dapat mengenal berbagai bentuk geometris, memperkuat pemahaman mereka tentang ukuran dan bentuk, serta mengembangkan keterampilan pemecahan masalah, pemikiran logis, dan kreativitas. Selain itu, permainan ini juga melibatkan interaksi sosial, meningkatkan konsentrasi, dan menciptakan pengalaman belajar yang menyenangkan. Kesimpulan penelitian ini adalah permainan Papingeo dapat digunakan sebagai pendekatan yang efektif dalam pengenalan bangun datar pada anak usia 5-6 tahun, dengan potensi untuk meningkatkan perkembangan kognitif secara menyeluruh.
References
Amali, N., Handayani, T., & Fitri, I. (2022). Pengaruh Media Papan Pintar Angka Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Di Ra Ar – Ridho Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.
Ananda, R. Z. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Permainan Ular Tangga Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. In Braz Dent J. (Vol. 33, Issue 1). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Arifin, S. (2016). Perkembangan Kognitif Manusia Dalam Perspektif Psikologi Dan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 57.
Ashari, N., Jalil, N., Mustafa, N. A., Nurhamna, & Dsman, E. F. (2023). Pengenalan Konsep Matematika Dalam Permainan Monopoli Untuk Kelas B. 4(1), 1–12.
Desmita. (2008). Psikologi Perkembangan. PT. Remaja Rosadakarya.
Hikmawati, L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran GoGeo untuk Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Geometri Anak Usia Dini di TK Al-Barokah, Tangerang. In Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Karim, M. B. (2014a). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Pgpaudtrunojoyo, 1(2).
Karim, M. B. (2014b). Meningkatkan Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini Melalui Alat Permainan Edukatif. Pgpaudtrunojoyo, 1(2).
Keraf, Y. L. (2017). Penggunaan Media Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematik Materi Bangun Datar Pada Siswa Kelas 3 SDN Sawit Sewon, Bantul, Yogyakarta. Skripsi.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Perdana Publshing.
Khaironi, M. (2020a). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35
Khaironi, M. (2020b). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.35
Listiyani, D. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Papan Berpaku Terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Kelas IV Gugus 01 Kota Bengkulu. Universitas Bengkulu.
Marifah, A. (2018). Peningkatan Kemampuan Kognitif Dalam Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Konstruktif Pada kelompok A di TK Al Hikmah. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Mashuri, S. (2019a). Media Pembelajaran Matematika. Deeppublish.
Mashuri, S. (2019b). Media Pembelajaran Matematika. Deeppublish.
Masitoh, & Habudin. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Papan Berpaku Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. Jurnal Kependidikan Dasar, 5(1), 50–60.
Masnipal. (2018a). Menjadi Guru Paud Profesional. PT. Remaja Rosadakarya.
Masnipal. (2018b). Menjadi Guru Paud Profesional. PT. Remaja Rosadakarya.
Mutiah, D. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Kencana.
Pangastuti, R. (2020). Pengaruh Media Papan Pintar terhadap kemampuan kognitif anak di RA Al – Qodir Taman Sidoarjo. Atthufulah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).
Permana, C. L. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Materi Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Terpadu Tipe …. UJMES (Uninus Journal of Mathematics Education ….
Risaldy, S. (2014). Bermain,Bercerita dan Menyanyi. PT. Luxima Metro Media.
Shunhaji. (2020). Efektivitas Alat Peraga Edukatif (APE) Balok Dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini Akhmad. Alim: Jurnal Of Islamic Education, 21(1), 1–9.
Solihah, T. H., Mugara, R., & Aprianti, E. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Pengenalan Bentuk Geometri Berbantuan Media Geoboard Pada Kelompok B. 4(4), 394–399.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT. Indeks.
Sulaiman, U. (2019). Tingkat Pencapaian Aspek Perkembangan Anak Usia 2-6 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Indonesia Journal of Early Childhood Education, 2(1).
Sundayana, R. (2013a). Media Pembelajaran Matematika. Alfabeta.
Sundayana, R. (2013b). Media Pembelajaran Matematika. Alfabeta.
Suparno, P. (2001a). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Kanisius.
Suparno, P. (2001b). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Kanisius.
Susanto, A. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Prenada Media Grup.
Tedjasaputra, M. S. (2001). Bermain, Mainan dan Permainan. PT Grasindo.
Wulandari, A. (2021). Permainan Balok Pintar Sebagai Media Pembelajaran Untuk Menstimulasi Aspek Perkembangan Kognitif Anak.
Yunastiti, M. A. (2012). Pengembangan Permainan Twister Modifikasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bentuk Geometri Anak Usia DIni Kelompom B.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.