Implementasi Fitur Kelas Virtual TVSekolah dalam mengembangkan kecerdasan visual spasial pada Anak Usia Dini di SPS Negeri Abdi Praja Cilincing
Implementation of the School Virtual TV Class Feature in developing spatial visual intelligence in Early Childhood at SPS Negeri Abdi Praja Cilincing
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v5i1.2476Keywords:
Kecerdasan Visual Spasial,Anak usia 4-5 tahun ,kelas virtualAbstract
This research will be carried out in May-June 2023 at SPS Negeri Bale Play Abdi Praja The problem found in this study is the lack of special visual intelligence skills in children aged 4-5 years at SPS Negeri Bale Play Abdi Praja. With the role of virtual classes in improving spatial visual intelligence in children aged 4-5 years. The success rate is very significant after the School TV program in improving special visual intelligence in children aged 4-5 years at SPS Negeri Bale Play Abdi Praja. Through qualitative descriptive research methods and data collection through observation, documentation and interviews, the role of the virtual classroom is so great in developing special visual intelligence in early childhood. With results in the second cycle of 66,6 %, namely 10 successful children from 15 students.It can be seen that thedevelopment is not as expected conducteda study in the fourth cycle with a result of 86.6%, thus based on the results achieved in the fourth cyclthe class action research in this study was considered successful in developing spatial visual harmony through virtual classes on School TV.
ABSTRAK
Penelitian ini dilaksanakan pada bulan Mei -Juni 2023 di SPS Negeri Bale Bermain Abdi Praja masalah yang ditemukan pada penelitian kali ini,adalah kurangnya kemampuan kecerdasan visual special pada anak usia 4-5 tahun di SPS Negeri Bale Bermain Abdi Praja .Dengan peran virtual class dalam meningkatkan kecerdasan visual spasial pada anak usia 4-5tahun .Tingkat keberhasilan sangat signifikan setelah adanya program TV Sekolah dalam meningkatkan Kecerdasan visual special pada anak usia 4-5 tahun di SPS Negeri Bale Bermain Abdi Praja .Melalui metode penelitian PTK (Penelitian Tindakan Kelas )dan pengumpulan data melalui observasi, dokumentasi dan wawancara maka peran Kelas virtual begitu besar dalam mengembangkan kecerdasan visual spasial anak usia dini. Dengan hasil pada siklus kedua sebesar 66,6 % yaitu 10 anak yang berhasil dari 15 siswa.Sudah dapat dilihat perkembangannya meski belum sesuai yang diharapkan maka peneliti Menyusun rancangan penelitian yang dilanjutkan dengan kegiatan selanjutnya .Siklus ketiga dengan perolehan hasil sebesar 73,3% Dengan demikian setelah dilakukan refleksi maka peneliti melakukan penelitian pad siklus keempat dengan hasil 86,6% dengan demikian berdasarkan hasil yang dicapai pada siklus keempat maka peneliitian tindakan kelas pada penelitian ini dinaggap berhasil dalam Pengembangan kesecradasan visual spasial melalui kelas virtual pada TV Sekolah.
References
Amelia, R., & Watini, S. (2022). Implementasi Panggung TV Sekolah Sebagai Media Informasi di TK Islam Rahmaniyah Kota Balikpapan. 3, 353–362. http://jurnaledukasia.org
Ayuni, F. J. P., & Watini, S. (2022). Implementasi Model Atik Dalam Pembelajaran Literasi Baca Anak Usia Dini Di Rumah Calistung Abaca Kediri. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1641. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1641-1650.2022
Damayanti, Y., & Watini, S. (2022). Peran TV Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Anak Usia Dini (Vol. 5, Issue 7). https://tvsekolah.id
Harmonis, sri watini , Mistria, Syafri, F., Widat, F., Rumlystiowati, R., & Agustin, N. (2022). Meningkatkan Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia Dini Melalui Media Game Gartic. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3578–3589. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2070
Idhayani, N., Nasir, N., & Jaya, H. N. (2020). Manajemen Pembelajaran untuk Menciptakan Suasana Belajar Menyenangkan di Masa New Normal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1556–1566. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.911
Kurniasih, E., & Watini, S. (n.d.). Implementasi TV Sekolah sebagai Media Pembelajaran di Kelompok Bermain Mutiara Bunda Mertoyudan Magelang. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Marietta, F., Watini, S., & Kunci, K. (n.d.). Implementasi Model ATIK dalam Pembelajaran Motorik Halus melalui Media Origami di Taman Kanak Kanak. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Muawanah, M., & Watini, S. (2022). Implementasi Model Asyik Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Di RA Al-Fikri Kota Batam. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1905. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1905-1914.2022
Peday, Y., & Watini, S. (n.d.). Implementasi Media TV Sekolah sebagai Pembelajaran Daring di TK Pertiwi VI Manokwari. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Putri, A. A. (2021). Kegiatan Montase dalam Meningkatkan Kecerdasan Visual Spasial Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 997–1006. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1624
Rika Amelia, & Watini, S. (2022). Implementasi Panggung TV Sekolah Sebagai Media Informasi di TK Islam Rahmaniyah Kota Balikpapan. 3, 353–362. http://jurnaledukasia.org
Rohmawati, O., & Watini, S. (2022). Pemanfaatan TV Sekolah Sebagai Media Pembelajaran dan Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 196–207. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1708
Sri, R., Taman Kanak-Kanak, Wahyuni, & Andayani, P. (2018). UPAYA MENINGKATKAN KECERDASAN VISUAL SPASIAL MELALUI KEGIATAN MENGGAMBAR PADA ANAK UDIA DINI KELOMPOK.
Supriati, S., & Watini, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Berbasis Media TV Sekolah di TK Carsa Kids. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 1633. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.1633-1640.2022
Watini, S. (2019). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 82. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.111
Watini, S. (2022a). Implementasi Media TV Sekolah dalam Mengembangkan Motivasi Belajar pada Anak Paud Pelita Hati. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Watini, S. (2022b). Implementasi Perpustakaan Digital TV Sekolah sebagai Dokumen Otentik bagi TK Insan Profesi Baubau. In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 5, Issue 2). https://tvsekolah.id
Wibawati, K. A., & Watini, S. (n.d.). Implementasi Reward Asyik dalam Meningkatkan Percaya Diri pada Anak Kelompok B di TK Aisyiyah 24 Kayu Putih Pulo Gadung Jakarta Timur. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.