Implementasi Metode Bernyanyi dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini
Implementation of the Singing Method in Developing Early Childhood Speaking Ability
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v6i2.3216Keywords:
Kemampuan Berbicara, Bernyanyi, Anak Usia DiniAbstract
This research aims to examine the implementation of the singing method in developing speaking skills in early childhood. The research method uses literature study with a qualitative approach. The research results show that singing can help children develop vocabulary, thinking, expression, communication and speaking skills. Analysis of the findings shows that the singing method can improve early childhood speaking skills, vocabulary mastery, creativity and social interaction. The singing method can also help in developing fine motor skills and body coordination in children. The integration of singing methods in the early childhood education curriculum is recommended to create a fun and effective learning experience. The singing approach to language learning for children also has many advantages, such as making the learning process fun and interactive, helping children remember words and phrases, improving speaking and language skills, and stimulating optimal language development. The singing method can also increase children's interest in learning and help them develop their language skills effectively. The implementation of the singing method can help develop young children's speaking skills in a fun and efficient way, and by involving the senses of hearing, mouth, and the ability to memorize words.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan mengkaji implementasi metode bernyanyi dalam pengembangan kemampuan berbicara anak usia dini. Metode penelitian menggunakan studi literatur dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bernyanyi dapat membantu anak dalam mengembangkan kosakata, pemikiran, ekspresi, komunikasi, dan keterampilan berbicara. Analisis temuan menunjukkan bahwa metode bernyanyi dapat meningkatkan keterampilan berbicara anak usia dini, penguasaan kosakata, kreativitas, dan interaksi sosial. Metode bernyanyi juga dapat membantu dalam pengembangan motorik halus dan koordinasi tubuh anak. Integrasi metode bernyanyi dalam kurikulum pendidikan anak usia dini disarankan untuk menciptakan pengalaman belajar yang menyenangkan dan efektif. Pendekatan bernyanyi dalam pembelajaran bahasa bagi anak-anak juga memiliki banyak keuntungan, seperti membuat proses belajar menyenangkan dan interaktif, membantu anak-anak mengingat kata-kata dan frasa, meningkatkan kemampuan berbicara dan berbahasa, serta merangsang perkembangan bahasa secara optimal. Metode bernyanyi juga dapat meningkatkan minat belajar anak-anak dan membantu mereka dalam mengembangkan kemampuan berbahasa mereka secara efektif. Implementasi metode bernyanyi dapat membantu mengembangkan kemampuan berbicara anak usia dini dengan cara yang menyenangkan dan efisien, serta melalui penglibatan indra pendengaran, mulut, dan kemampuan menghafal kata.
References
Ahsanah, A. (2019). Implementasi Nilai Karakter Melalui Metode Bernyanyi Untuk Anak Usia Dini di TK Satya Dharma Sudjana Kecamatan Bandar Mataram Kabupaten Lampung Tengah. UIN Raden Intan Lampung.
Amalia, D., & Rohmawati, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Kelompok B Di PAUD Al-Madaniy Gondanglegi-Malang. JURALIANSI: Jurnal Lingkup Anak Usia Dini, 2(1), 10–17.
Amalia, E. R. (2019). Melalui Kegiatan Bernyanyi. 1–11.
Anisah, S., & Alam, S. K. (2021). Penerapan Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Pada Kelompok A Di Ra Assanuusiyyah. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 4(4), 384–393.
Elihami, E., & Nurhayani, N. (n.d.). Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Media Papan Flannel Di Kelompok Bermain.
Fadlillah, M., & PAUD, D. P. (2019). Edisi Pertama. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Fauziddin, M. (2019). Pembelajaran Paud bermain, cerita, dan menyanyi secara islami. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Haryati, D. (2019). Stimulasi Pengembangan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran Paud. Elementary: Jurnal Iilmiah Pendidikan Dasar, 3(2), 132–143.
Hukmi, H., & Febrialismanto, F. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Melalui Bernyanyi Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Labor Universitas Riau. Educhild: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 5(1), 65–74.
Isna, A. (2019). Perkembangan bahasa anak usia dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62–69.
Joni, J. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi untuk Meningkatkan Perkembangan Kosa Kata Anak Usia Dini. Journal on Early Childhood Education Research (JOECHER), 1(1), 1–15.
Khairunnisa, K. (2020). Pengaruh Metode Bernyanyi Tetrhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Lembaga Ra Rabbani Islamic School. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 4(1), 94–99.
Khasanah, U., & Istikharoh, N. (2020). Peningkatan Perkembangan Bahasa dan Bicara Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bernyanyi Di Tk Muslimat NU 10 Tarbiyatul Masyithoh Kebumen Tahun Pelajaran 2019-2020. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 2(01), 1–9.
Kristyana, L. N., & Suharto, S. (2019). Singing as a strategy to enhance the ability to speak for early childhood. Harmonia: Journal of Arts Research and Education, 14(2), 123–130.
Kusuma, T. C. (2019). Gambaran Tentang Peranan Kegiatan Bernyanyi dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini di Taman Kanak-kanak Budi Mulia. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 1(2).
Lilis. (2019). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenada Media. Madyawati, L. (2019). Strategi pengembangan bahasa pada anak. Kencana.
Makarao, N. R. (2019). Metode Mengajar Interaktif. Jakarta: Alfabeta.
Masykur, K. (2019). Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran Sains. Malang: Universitas Negeri Malang.
Murni, D., & Hente, A. (2020). Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Metode Bernyanyi di Kelompok B TK Al-Khairaat Poi. ECEIJ (Early Childhood Education Indonesian Journal), 3(2), 31–40.
Nikmah, K. (2019). Penggunaan Teknik Bernyanyi Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, Dan Humaniora, 4(2), 173–187.
Novianti, R. (2019). Pengaruh Metode Bernyanyi Terhadap Keterampilan Berbicara Anak Usia 4–5 Tahun. Prosiding Seminar Nasional PG PAUD Untirta 2019, 335–344.
Permata, A. P., Sayekti, T., & Rusdiyani, I. (2023). Penerapan Metode Bernyanyi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Raudhah, 11(2), 190. https://doi.org/10.30829/raudhah.v11i2.3047
Permatasari, D., Rohaeti, E. E., & Westhisi, S. M. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia Dini Melalui Metode Bernyanyi Pada Anak Kelompok B. Jurnal Ceria, 2(6), 230236.
Poku, A. (2022). Upaya meningkatkan kosa kata anak melalui metode bernyanyi pada kelompok b tk negeri bakalinga. Damhil Education Journal, 2(1), 16–20.
Safitri, Y. (2019). Faktor-faktor yang berhubungan dengan perkembangan bahasa balita di UPTD kesehatan Baserah tahun 2019. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 148–155.
Setyowati, E. B. (2019). Perkembangan bahasa anak usia prasekolah (4-6 tahun) dengan pendidikan ibu. Kebidanan, 3(1).
Sima, F. K., & Miranda, D. (2019). Analisis Kemampuan Berbicara melalui Metodebernyanyi di Paud Terpadu Pontianak Barat. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(5).
Soetjiningsih, C. H. (2019). Perkembangan Anak Sejak Pembuahan Sampai dengan Kanak-Kanak Akhir: Seri Psikologi Perkembangan. Prenada Media.
Susanto, A. (2019). Perkembangan Anak Usia Dini: pengantar dalam berbagai aspeknya. Kencana.
Susilawati, S. (2019). Penerapan Metoda Bernyanyi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Berbahasa Pada Pendidikan Anak Usia Dini (Studi Deskriptif tentang Penerapan Metoda bernyanyi di PAUD Al Azhar Syfa Budi Parahyangan). EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 3(2), 141–151.
Syaikhu, A., & Napis, A. D. (2020). Permainan Tradisional Betawi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di TK Mutiara. Journal of Early Childhood Education, 2(1).
Widiani, N. L. W. D., Putra, I. K. A., & Agustika, G. N. S. (2019). Pengaruh Metode Bernyanyi Melalui Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Berbicara Anak Kelompok A TK Triamarta Kediri Tabanan Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 7(1), 68–77.
Widyastuti, A. (2019). Seabrek kesalahan guru PAUD yang sering diremehkan. Yogyakarta DIVA.
Zulkifli, (2019). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Pekanbaru: Zanafa Publising.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.