Optimalisasi Manajemen Pembelajaran di PAUD Semai Benih Bangsa Pelangi Nusantara 05 Kabupaten Semarang
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v1i2.353Abstract
Setiap pendidikan memerlukan manajemen yang baik dan tepat, karena manajemen tersebut merupakan usaha untuk menyukseskan suatu tujuan dalam pendidikan. Diperlukan adanya pengelolaan, penataan, dan pengaturan ataupun kegiatan yang sejenis yang masih berkaitan dengan lembaga pendidikan guna mengembangkan sumber daya manusia agar dapat memenuhi tujuan dari pendidikan itu sendiri. Manajemen yang baik menentukan baik buruknya pembelajaran, bagaimana seorang guru menggunakan metode yang tepat, penyediaan alat belajar yang cukup, dan suasana kelas yang kondusif. Itu semua sangat mempengaruhi keberhasilan dalam belajar. Manajemen dibutuhkan oleh semua organisasi, termasuk juga organisasi pendidikan, karena tanpa manajemen semua akan sia-sia dan pencapaian tujuan akan lebih sulit. Penelitian ini secara umum bertujuan untuk meneliti bagaimana optimalisasi manajemen pembelajaran bagi siswa di PAUD Semai Benih Bangsa Pelangi Nusantara 05 Kabupaten Semarang. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif. Simpulan dalam penelitian ini adalah penerapan optimalisasi manajemen pembelajaran di PAUD Semai Benih Bangsa Pelangi Nusantara 05 Kabupaten Semarang dinilai sudah cukup berhasil, karena dilakukan dengan prosedur yang sesuai dengan kurikulum pendidikan.
Kata kunci: optimalisasi, manajemen pembelajaran, pendidikan anak usia dini
References
Afifuddin, Beni Ahmad Saebani. 2012. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.
Agus Wibowo, Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013),
Artikel Machfud Sidik, “Optimalisasi Pajak Daerah Dan Retribusi Daerah Dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Keuangan Daerahâ€, 2001,
Aqib, Zainal. 2010. Pedoman Teknis Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Bandung: Nuansa Aulia.
Bafadal. Ibrahim. 2006. Manajemen Perlengkapan Sekolah dan Aplikasinya. Jakarta: Bumi Aksara
Benny Susetyo, Politik Pendidikan Penguasa, (Yogyakarta: LKIS, 2005).
Engkoswara dan Aan Komariah, Administrasi Pendidikan, (Bandung: Alfabeta, 2011)
Hamzah B. Uno, Perencanaan Pembelajaran, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006).
Handoko.T. Hani, Manajemen Edisi 2, (Yogyakarta: PT BPFE, 2001).
Husaini Usman, Manajemen Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan, (Jakarta Timur: PT Bumi Aksara, 2011).
Ibrahim Bafadal, Dasar-dasar Manajemen Dan Supervisi Taman Kanak-kanak, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2005)
Kamus Besar Bahasa Indonesia, (Jakarta : Balai Pustaka), 1994,
Mursid. 2015. Belajar dan Pembelajaran PAUD. Bandung:PT. Remaja Rosda Karya.
Mulyasa, Manajemen PAUD, Bandung:PT Rosdakarya, 2012.
Mursid. 2016. Pengembangan Pembelajaran PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya
Nazarudin. 2007. Manajemen Pembelajaran (Implementasi Konsep, Karakteristik, dan Metodologi Pendidikan Agama Islam di Sekolah Umum). Yogyakarta: Teras
Sunhaji, Pembelajaran Tematik Integratif Pendidikan Agama Islam denganSains, (Purwokerto: STAIN Press, 2013)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.