Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Mengenai Pengenalan Nama Buah dalam Tiga Bahasa untuk Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v2i2.542Keywords:
Anak, Buah, Multimedia, PAUD, PembelajaranAbstract
Perkembangan teknologi pada era sekarang terbilang begitu cepat. Hal tersebut dapat kita lihat pada perkembangan teknologi gawai pada saat ini, dimana perangkat mobile/ desktop saat ini tidak hanya digunakan sebagai alat untuk berkomunikasi, namun juga mampu digunakan sebagai salah satu media edukasi/pembelajaran. Salah satu yang dinilai memiliki peranan cukup besar dalam dunia edukasi saat ini merupakan game edukasi. Pemanfaatan teknologi game jenis ini yang digunakan sebagai penunjang materi dalam proses belajar mengajar anak dinilai sebagai salah satu cara yang tepat, karena Game edukasi sebagai media visual mempunyai keunggulan lebih apabila dibandingkan dengan media visual yang lain seperti buku atau e-book.
Tujuan dari penelitian ini sendiri yakni untuk membuat atau mengembangkan sebuah aplikasi mobile/desktop bertipe game edukasi sebagai media penunjang edukasi/pembelajaran dalam hal ini yakni : mengenal nama buah dalam 3 bahasa berbeda termasuk Bahasa Indonesia , Bahasa inggris, dan Bahasa arab. Selain itu membantu anak mengenali bentuk buah, serta tata cara pengucapan nama buah yang benar dalam 3 bahasa tersebut. Game ini dapat digunakan sebagai salah satu media alternatif edukasi/pembelajaran oleh guru Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dalam mengubah cara belajar konvensional menjadi cara belajar simulasi game, sehingga dapat menarik minat anak dan mengembangkan daya imajinasi, serta melatih pendengaran anak karena game dilengkapi tidak hanya dengan gambar dan tampilan yang menarik juga pelengkap suara pengucapan bahasa yang benar.References
D. Nurdiana, D. Rahadian and A. Suryadi, "GAME EDUKASI PENGENALAN NAMA BUAH DAN SAYURAN DALAM BAHASA INGGRIS UNTUK SEKOLAH DASAR," Jurnal Teknologi, p. 198, 2017.
I. Efendy, "Manfaat Komputer Dalam Dunia Pendidikan," 2018. [Online]. Available: https://www.it-jurnal.com/manfaat-komputer-dalam-dunia-pendidikan/.
R. A. Rahman and D. Tresnawati, "Pengembangan Game Edukasi Pengenalan Nama Hewan dan Habitatnya dalam 3 Bahasa sebagai Media Pembelajaran Berbasis Multimedia," Jurnal Algoritma, p. 186, 2016.
A. Rahman, "Konsep Adalah," Rumus.co.id, 18 Mei 2020. [Online]. Available: https://rumus.co.id/konsep-adalah/. [Accessed 29 Juni 2020].
P. Alex, "Desain Adalah," Pengajar.co.id, 21 Juni 2020. [Online]. Available: https://pengajar.co.id/desain-adalah/. [Accessed 29 Juni 2020].
V. Anggarini, "Testing : Pengertian, Tujuan, Prinsip dan Manfaat," dosenpintar.com, 5 Februari 2020. [Online]. Available: https://dosenpintar.com/testing-adalah/. [Accessed 26 Juni 2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.