Dimensi Kecerdasan Aq (Adversity Quotient) Anak dalam Perspektif Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v2i2.569Keywords:
Kecerdasan Adversity Quotient (AQ), Kurikulum 2013 PAUD, Pendekatan saintifik, Penilaian OtentikAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan kecerdasan AQ (Adversity Quotient) pada anak usia dini yang didasarkan pada kajian isi kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Pentingnya penelitian ini dikarenakan masih sering ditemukan pola asuh, pendidikan oleh orang tua dan sekolah terhadap anak-anak dilaksanakan dengan cara memanjakannya. Mereka tidak sadar bahwa pola asuh dan pendidikan dengan memanjakan anak (spoiling) adalah merusak dan membuat anak tidak berdaya. Akibatnya masih banyak anak kita yang sudah dewasa ketika dihadapkan pada masalah yang sangat sederhana mereka tidak mampu mengatasinya dan masih meminta bantuan orang lain terutama pada kedua orang tuanya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Pertama Ditemukan spirit dalam muatan kurikulum 2013 PAUD yang dapat meningkatkan kecerdasan AQ anak usia dini dalam kategori climber (pendaki), hal tersebut dapat dilihat pada: struktur kurikulum 2013 PAUD, sistem pembelajaran kurikulum 2013 PAUD dengan pendekatan saintifik dan penilaian kurikulum 2013 PAUD dengan model penilaian otentik. Kurikulum 2013 PAUD berbasis kecerdasan AQ memberikan dorongan dan peningkatan siswa lebih mandiri dan terbiasa menyelesaikan masalah. Adapun kemampuan dan kompetensi siswa yang dapat dikembangkan diantaranya adalah: (1) kemandirian anak, (2) kepercayaan diri, (3) rasa ingin tahu, (4) berdaya tahan tinggi, (5) motivasi meraih cita-cita yang tinggi, (6) semangat berkarya, (7)Â kondisi ceria dan pebuh kegembiraan, (8) kesehatan emosional, dan (9) memiliki tekad yang kuat.
Â
References
Ansyar, Muhammad. Kurikulum; Hakikat, Fondasi, Desain & Pengembangan. Jakarta: KENCANA, 2015.
Arifin, Zainal. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Cet. ke-3. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2013.
Efendi, Agus. Revolusi Kecerdasan Avad 21: Kritik MI, EI, SQ, AQ, dan Successfull Intelegences atas IQ. Bandung: Alfabeta, 2005.
Ginanjar, Ary. Agustian. ESQ: Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual, Jakarta: Arga: 2005.
Hamalik, Oemar. Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum. Cet. ke-5. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2013.
Kurikulum dan Pembelajaran. Cet. ke-2. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.
Https://m.tempo.co/read/news/2016/06/01/064775707/mahasiswa-akuntansi-ui-bunuh-diri-secara-unik-karena-nilai
Stoltz, Paul G. Adversity Quotient: Mengubah Hambatan Menjadi Peluang. cet. ke- 5. Jakarta: Grasindo, 2005.
Sujiono, Yuliani Nurani. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Cet.ke-5. Jakarta: Indeks, 2012.
Susanto, Ahmad. Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. cet. Ke-2. Jakarta: Kencana, 2012.
Sutarman, Maman dan Asih. Manajemen Pendidikan Usia Dini; Filosofi Konsep Prinsip dan Aplikasi. Bandung: Pustaka Setia, 2016.
Yoga, Miarti. Adversity Quotient Agar Anak Tak Gampang Menyerah. Solo: Tiga Serangkai, 2016.
Zohar, Danah. SQ: Kecerdasan Spiritual. Rahmani Astuti (terj.). Bandung: Mizan Pustaka, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.