KEEFEKTIFAN MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PERSUASI PADA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP N 3 MRANGGEN TAHUN PELAJARAN 2018/2019

Authors

  • Nurin Nuzulia Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.35473/dwijaloka.v1i1.400

Abstract

            This research aims to find out the effectiveness of picture media in learning to write persuasive texts in grade VIII students of SMP N 3 Mranggen in the 2018/2019 school year. The method used in this study is the posttest-only control design method with quantitative descriptive approach aimed to measure the improvement in writing persuasion texts in class VIII students at SMP N 3 Mranggen using image media in the form of normality test, homogeneity test, and hypothesis testing. Besides using nontes techniques in the form of documentation and student observation sheets during the learning process in class. The results obtained in this study are (1) the results of the normality test analysis; (2) homogeneity test analysis results; (3) the results of the hypothesis test analysis.

Keywords: effectiveness, image media, writing persuasion texts

KEEFEKTIFAN MEDIA GAMBAR DALAM

PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PERSUASI

PADA PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP N 3 MRANGGEN

TAHUN PELAJARAN 2018/2019

References

Alwi, Hasan. 2017. Keefektifan Media Gambar dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Puisi Pada Siswa Kelas VIII SMP PGRI 01 Semarang Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas PGRI Semarang.

Aqib, Zainal. 2013. Model-model, Media dan Strategi Pembelajaran Konstektual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya.

Bakhtiar, Dimas. 2016. Penerapan Model Student Facilitator and Explaining dalam Pembelajaran Menulis Teks Persuasif Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Rembang Tahun Ajaran 2015/2016. Universitas PGRI Semarang.

Basir, Rokhmad. 2013. Modul Pengayaan. Surakarta: Putra Nugraha.

Dalman. 2015. Penulisan Populer. Jakarta: Rajawali Press.

Darmawan, Deni. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Daryanto. 2016. Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Faiqoh, Nurul. 2017. Keefektifan Model Group Investigation dalam Pembelajaran Menulis Teks Persuasi Pada Siswa Kelas VIII SMP Islam Comal Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas PGRI Semarang.

Kosasih. 2017. Bahasa Indonesia. Surakarta: Kemendikbud.

Nuha, Ulin. 2018. Penerapan Media Visual dalam Pembelajaran Menulis Teks Persuasi pada Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 1 Gabus Pati Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas PGRI Semarang.

Nurgiyantoro, Burhan. 2001. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa Indonesia.Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.

Sadiman, dkk. 2011. Media Pendidikan. Jakarta: Pustekkom Dibud dan PT RajaGrafindo Persada.

Setyawan, Hery. 2017. Keefektifan Model Picture and Picture dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Pada Siswa Kelas X SMA N Jekulo Kudus Tahun Ajaran 2017/2018. Universitas PGRI Semarang.

Sudaryono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia grup.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.

Published

2020-01-16

Issue

Section

Articles