Gambaran Kinerja Perawat dalam Pendokumentasian Askep di Rawat Inap Rumah Sakit Indriati Solo Baru
Abstract
The performance of nurses is a crucial indicator in achieving health service goals, including the stages of assessment, diagnosis, intervention, implementation, and evaluation. The study aimed to describe the nurse's performance in documenting nursing care in the inpatient room of Indriati Solo Baru Hospital. The investigation employed a quantitative approach, with a sample of 18 nurses selected through the total sampling method. Data were collected utilizing a questionnaire and analyzed using the univariate method. The findings indicated that the overall performance of nurses in nursing care documentation within the Sakura inpatient room of Indriati Solo Baru Hospital was rated as good, achieving a score of 72.2%. An age analysis revealed that most nurses were aged between 20 and 30 years (88.9. Furthermore, all respondents werfe female (100%). Regarding educational qualifications, a significant proportion of the nurses held a Ners degree (66.7%). Regarding their professional experience, most nurses in the Sakura room had over one year of work experience (77.8%). The assessment results indicate a classification of "good" in the following categories: overall assessment (100%), diagnosis (100%), age-related interventions (100%), implementation (100%), and evaluation (88.9%).
Abstrak
Kinerja perawat merupakan ukuran keberhasilan dalam mencapai tujuan pelayanan kesehatan dimulai dari pengkajian, diagnosa, intervensi, implmentasi, dan evaluasi. Tujuan penelitian untuk mengetahui gambaran kinerja perawat dalam pendokumentasian di rawat inap Rumah Sakit Indriati Solo Baru. Jenis penelitian ini kuantitatif. Sampel dalam penelitian adalah 18 perawat yang dipilih secara total sampling. Pengumpulan data menggunakan kuisioner dan analisa data yang digunakan analisa univariate. Hasil penelitian menunjukkan pendokumentasian di rawat inap Sakura Rumah Sakit Indriati Solo Baru keseluruhan dalam kategori baik (72,2%), berdasarkan usia sebagian berusia 20-30 tahun (88,9%), berdasarkan jenis kelamin semua perawat berjenis kelamin perempuan(100%), berdasarkan pendidikan sebagian besar latar belakang pendidikan Ners (66,7%), berdasarkan lama kerja perawat di ruang sakura memiliki pengalaman kerja >1 tahun (77,8%), berdasarkan pengkajian dalam kategori baik (100%), berdasarkan diagnosa dalam kategori baik (100%), berdasarkan usia berdasarkan intervensi dalam kategori baik (100%), berdasarkan implementasi dalam kategori baik (100%), berdasarkan evaluasi dalam kategori baik (88,9%). Implikasi praktis berdasarkan hasil penelitian digunakan sebagai masukan untuk instansi atau rumah sakit untuk dapat mempertahankan kinerja dalam melakukan pendokumentasian askep di ruangan sakura maupun ruang lain Rumah Sakit Indriati Solo Baru.
References
Alfida, R., & Widodo, S. (2014). PENGARUH BEBAN KERJA DAN LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KINERJA PERAWAT RUANG ISOLASI RSAU dr. ESNAWAN ANTARIKSA HALIM PERDANAKUSUMA JAKARTA TIMUR. Jurnal Ilmiah Manajemen Surya Pasca Scientia, 11(1), 35–44. https://doi.org/10.35968/jimspc.v11i1.873
Furroidah, F., Maulidia, R., & Maria, L. (2023). Hubungan Karakteristik Perawat Dengan Tingkat Kepatuhan Dalam Menerapkan Pendokumentasian Asuhan Keperawatan. Jurnal Ilmiah Kesehatan Media Husada, 12(1), 26–38. https://doi.org/10.33475/jikmh.v12i1.314
Hidayatullah, A. (2012). Studi Kinerja Perawat Dalam Pendokumentasian Asuhan Keperawatan Pada Pasien Jamkesmas Dan Non Jamkesmas Di Ruang Anak RSUD Dr. H. Slamet Martodirdjo Pamekasan.
Illustri, I. (2021). Kecerdasan Emosional (Eq) Dengan Kinerja Perawat Dalam Pendokumentasian Asuhan Keperawatan. Jurnal Ilmu Kedokteran Dan Kesehatan, 8(3). https://doi.org/10.33024/jikk.v8i3.4284
Kimalaha, N., Mahfud, M., & Anggraini, A. N. (2019). Pengetahuan dan Beban Kerja Perawat Berhubungan Dengan Kelengkapan Pendokumentasian Asuhan Keperawatan di Bangsal Penyakit Dalam dan Bedah. Indonesian Journal of Hospital Administration, 1(2), 79. https://doi.org/10.21927/ijhaa.v1i2.932
Lubis, N. A. S. (2020). Gambaran Kinerja Perawat Pada Proses Dokumentasi Asuhan Keperawatan. OSFpreprints, 2003, 1–8.
Maharani, R., & Budianto, A. (2019). Pengaruh Beban Kerja Terhadap Stres Kerja Dan Kinerja Perawat Rawat Inap Dalam. Management Review, 3(2), 327–332. http://jurnal.unigal.ac.id/index.php/managementreviewdoi:http://dx.doi.org/10.25157/mr.v3i2.2614
Medina, H. (2023). hubungan motivasi dengan kinerja perawat dalam pendokumentasian asuhan keperawatan diruang inap rumah sakit.
Nisak, U. K. (2020). Buku Ajar Statistik Di Fasilitas Pelayanan Kesehatan. In Buku Ajar Statistik Di Fasilitas Pelayanan Kesehatan. https://doi.org/10.21070/2020/978-623-6833-94-0
Nurhazlina Mohd. Ariffin, M. J. S. R. K. (2021). Perkembangan Usia Dewasa : Tugas Dan Hambatan Pada Korban Konflik Pasca Damai. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 114. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10430
Pramithasari, I. D. (2016). Gambaran Kinerja perawat Dalam Mendokumentasikan Asuhan Keperawatan Berbasis Komputer di RSUD Banyumas. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 1(1), 40–48.
Rahim, H. A., & Irwansyah, I. (2021). Diferensiasi Peran Perawat Laki-Laki dan Perempuan di RSUD Haji Kota Makassar. Sosiologi, 1, 1–9.
Richard Ariko, T. S. (2021). Hubungan Motivasi Kerja Dengan Kinerja Perawat Di Ruang Rawat Inap RSUD Ajibarang. Jurnal Ilmu Kesehatan Umc, Volume 10(2013), 12–19.
Siswanto, L. M. H., Hariyati, R. T. S., & Sukihananto, S. (2013). Factors Related to the Completeness of Nursing Documentation. Jurnal Keperawatan Indonesia, 16(2), 77–84.
Tampubolon, T. R. (2019). Pentingnya Pendokumentasian Askep Beserta Kesalahan-Kesalahan Yang Sering Terjadi Dalam Pendokumentasian Askep. 1–5. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Pentingnya+Pendokumentasian+Askep+Beserta+Kesalahan-Kesalahan+Yang+Sering+Terjadi+Dalam+Pendokumentasian+Askep&btnG=
Wisuda, C., & Putri, O. (2019). kinerja perawat pelaksana dalam pendokumentasian asuhan keperawatan diinstalasi rawat inap. 4.
Yam, J. H., & Taufik, R. (2021). Hipotesis Penelitian Kuantitatif. Perspektif : Jurnal Ilmu Administrasi, 3(2), 96–102. https://doi.org/10.33592/perspektif.v3i2.1540
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access)