Meningkatkan Kemampuan Kognitif melalui Metode Bernyanyi pada Anak Usia Dini: Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i2.1635Abstract
The singing method used by teacher in early chilhood in learning activities is fun so that children can more easily remember learning material. This study aims to determine the increase in cognitive abilities in early chilhood through the singing method. The research was conducted using the litarature study method, namely by collecting and searching reference materials from journals and articles based on research variabels. So that the results obtained that the singing method can improve cognitive abilities in early chilhood.
Abstrak
Metode bernyanyi yang digunakan oleh guru pada anak usia dini dalam aktivitas pembelajaran bersifat menyenangkan sehingga anak dapat lebih mudah dalam mengingat materi pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan kemampuan kognitif pada anak usia dini melalui metode bernyanyi. Penelitian dilakukan dengan menggunakan metode studi literatur, yaitu dengan cara pengumpulan dan pencarian bahan referensi dari jurnal maupun artikel yang berdasarkan dengan variabel penelitian. Sehingga diperoleh hasil bahwa metode bernyanyi dapat meningkatkan kemampuan kognitif pada anak usia dini.
References
Afifa, F. N., & Gumiandari, S. (2021). Implementasi English Game dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Prasekolah di Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1)
Andriani, J. &, & Daryati, M. E. (2013). Pengaruh Penggunaan Ape Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini: Studi Literatur. Jurnal Recep, 1(2)
Anggraini, W., Nasirun, M., & Yulidesni. (2020). Penerapan Strategi Pemecahan Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif pada Anak Kelompok B. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1)
Ansari, M. I. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi pada Pembelajaran Tajwid di Rumah Qur’an An-Nur Banjarmasin. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2)
Ayu, C. (2016). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak dalam Kegiatan Membilang dengan Metode Bermain Media Kartu Angka pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Taqifa Bangkinang. Jurnal PAUD Tambusi, 2(2)
Azizah, V., & Putrianingsih, S. (2021). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Pokok Keliling Persegi dan Persegi Panjang Siswa Kelas III MI Mujahidin Jati Mulyo Kepung. Jurnal Inovatif, 7(2)
Basri, H. (2020). Kemampuan Kognitif dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan
Filtri, Heleni & Sembiring, A. K. (2018). Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di Tinjau dari Tingkat Pendidikan Ibu di PAUD Kasih Ibu Kecamatan Rumbai. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2)
Furoidah, A., & Amalia, M. (2021). Pendampingan Belajar Bahasa Arab melalui Metode Bernyanyi di Musholla Hidayatul Muta’allimat Jember. Journal of Education & Community Service, 1(1)
Hakim, Lukman & Fitria, L. (2020). Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini di Sekolah. 3(137)
Hanipudin, S., & Astuti, F. P. (2020). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di RA Baitussalam Wringinharjo Cilacap. Jurnal Edukasi AUD, 6(2)
Hayati, N., Fatimaningrum, A. S., Wulandari, R., & Muthmainnah. (2019). Kegiatan Menyanyi dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2)
Herlina, H. (2020). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak tentang Nama-Nama Binatang Ternak dalam Dua Bahasa (Inggris-Indonesia) melalui Metode Bernyanyi. Jurnal Pendidikan Guru dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1)
Holimi, M., & Faizah, N. (2021). Pembelajaran Mufrodat dengan Metode Bernyanyi di Gubuk Baca Kalpataru Dusun Bendrong. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(2)
Ilmi, A. F. (2020). Media Nyanyian dalam Penguasaan Kosa Kata Baru Bahasa Arab pada Siswa Kelas Rendah Madrasah Ibtidayah. Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 20(1)
Kamtini, & Sitompul, F. A. (2020). Pengaruh Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Mengingat Huruf dan Angka pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1)
Khoiruzzadi, M., Barokah, M., & Kamila, A. (2020). Upaya Guru dalam Memaksimalkan Perkembangan Kognitif, Sosial dan Motorik Anak Usia Dini. Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1)
Khoiruzzadi, M., & Prasetya, T. (2021). Perkembangan Kognitif dan Implikasinya dalam Dunia Pendidikan (Ditinjau dari Pemikiran Jean Piaget dan Vygotsky). Jurnal Madaniyah, 11
Lestari, A. A., & Erik. (2017). Penggunaan Metode Bernyanyi terhadap Peningkatan Kosakata Bahasa Inggris. Jurnal Pelita PAUD
Lutfi, A. B., & Afroni, M. (2021). Efektivitas Metode Bernyanyi dalam Penguasaan Mufradat Bahasa Arab di Kelas VII A Mambaul Ulum Tegal Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Bashrah, 1(2)
Mardiah, L. Y., & Ismet, S. (2021). Implementasi Metode Bernyanyi dalam Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1)
Mu’min, S. A. (2013). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Jurnal Al-Ta’dib, 6(1)
Murni, D., Hente, A., & Nurmiati. (2020). Meningkatkan Kognitif Anak Usia Dini melalui Metode Bernyanyi di Kelompok B TK Al-Khairaat Poi. Early Childhood Education Indonesian Journal (ECEIJ), 3(2)
Nisa, I. K., Rahmi, N., & Walfajri. (2020). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab di MTs Ma’arif NU 07 Purbolinggo. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 12(2)
Oktiningrum, M. (2021). Literatur Review: Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Perkembangan Motorik Anak Usia Pra Sekolah. Article History, 188–195
Priyanto, A. (2014). Pengembangan Kreativitas pada Anak Usia Dini melalui Aktivitas Bermain. Jurnal Ilmiah Guru, 2
Ridwan, & Awaluddin, A. F. (2019). Penerapan Metode Bernyanyi dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Raodhatul Athfal. Jurnal Kependidikan, 13(1)
Subekti, A., Aulya, E. I., Karomah, L., & Farisia, H. (2020). Peningkatan Kognitif melalui Metode Bernyanyi di RA Sunan Ampel Pasuruan. Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 4(2)
Susilawati. (2014). Penerapan Metoda Bernyanyi dalam Meningkatkan Kecerdasan Berbahasa pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Empowerment, 4(2)
Syaikhu, A., & Napis, A. D. (2020). Permainan Tradisional Betawi untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di TK Mutiara. Journal of Early Childhood Education, 2
Wahyuni, N., Oktariana, R., & Fitriani. (2021). Efektifitas Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Menyimak Anak Kelompok A di TK Bungong Seuluepok Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1)
Yusmanto. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Metode Bernyanyi di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan: Riset & Konseptual, 2(3)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.