Stimulasi Perilaku Prososial Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Anak Usia 5-6 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v4i2.1445Keywords:
Perilaku Prososial, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division), Anak Usia 5-6 TahunAbstract
Salah satu pengembangan dalam konsep karakter adalah perilaku prososial anak. Namun kurangnya keaktifan anak dalam berperilaku prososial dalam lingkup pembelajaran di kelas. Penggunakan model pembelajaran kooperatif dapat menstimulasi perilaku prososial. Penelitian ini bertujuan untuk menstimulasi perilaku prososial melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD (Student Teams Achievement Division) pada anak usia 5-6 tahun di Raudhatul Athfal An Nur Sruweng Kebumen. Penelitian Tindakan Kelas ini memiliki tahapan perencanaan, pelaksanaan, obervasi dan refleksi. Subjek dalam penelitian ini berjumlah 15 anak yang terdiri dari 10 anak laki-laki dan 5 anak perempuan dengan menggunakan instrumen yaitu lembar observasi. Analisis data yang digunakan yaitu teknik analisis kualitatif yang dapat dilihat dari perilaku prososial anak dan data kuantitatif yang telah dihitung dengan rumus. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian diperoleh dalam perilaku prososial terstimulasi. Sebelum dilakukan tindakan semua kegiatan pembelajaran lebih banyak secara individu sehingga perilaku prososial masih rendah, setelah dilakukan penelitian tindakan kelas, meningkat pada siklus I dan siklus II. Hal ini menunjukkan bahwa perilaku prososial anak di RA An Nur Sruweng Kebumen mengalami peningkatan melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD.References
Bambang. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sains Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Kelas V SDN 2 Dolonga. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(3), 1–12.
Baron, R. A., & Byrne, D. (2005). Psikologi Sosial, jilid dua (edisi ke sepuluh). Alih Bahasa: Djuwita, R, Dkk. Jakarta: Erlangga.
Beaty, J. J. (2013). Observasi perkembangan anak usia dini. Jakarta: Kencana Prenadamedia Grup.
Fitria, Utomo, H. B., & Dwiyanti, L. (2020). Pembentukan Perilaku Prososial Anak Usia Dini Melalui Permainan Kooperatif. JPP PAUD FKIP Untirta, 7(2), 123–132.
Halimung, H. (2021). Pemanfaatan Pembelajaran Kooperatif pada Mata Pelajaran IPA untuk Meningkatan Kemampuan Multiple Intelegence Siswa MTs Negeri Palopo. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 10(2), 107–118.
Hamdayama, J. (2014). Model dan metode pembelajaran kreatif dan berkarakter. Bogor: Indonesia., Ghalia.
Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak edisi keenam. Terjemahan Oleh Med Meitasari Tjandrasa. Jakarta: Erlangga.
Jenny I Dengah, J., & I Dengah, J. (2019). Learning Model of Picture Symbols in Improving Language Skills in Early Children. 382(Icet), 205–207. https://doi.org/10.2991/icet-19.2019.52
Johnson, S. R., Seidenfeld, A. M., Izard, C. E., & Kobak, R. (2013). Can classroom emotional support enhance prosocial development among children with depressed caregivers? Early Childhood Research Quarterly, 28(2), 282–290. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2012.07.003
Kendari, A. K. (2019). Permainan Dadu pada Pengembangan Perilaku Prososial Anak. 115–128.
Majid, A. (2013). Strategi pembelajaran. Bandung: Offset, PT Remaja Rosdakarya.
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI nomor 137, tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. , (2014).
Nasional, D. P. Sistem Pendidikan Nasional. , (2003).
Olivantina, R. A. (2018). Pengembangan model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division (STAD) untuk meningkatkan perilaku prososial anak kelompok B.
Purba, P. B., & Sinaga, B. (2020). The Effect of Problem Based Learning Model and Cooperative Learning Model Jigsaw type on Creative Thinking Skills Based on Students Learning Motivation. 384(Aisteel), 334–339. https://doi.org/10.2991/aisteel-19.2019.72
Purnawati, Z. (2020). Upaya meningkatkan perkembangan sosial emosional anak usia dini melalui kegiatan pembelajaran akuatik di PAUD Al-Fathiyah kelompok B Tahun Pelajaran 2019/2020. UIN Mataram.
Purwanto. (2009). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Septania, I. (2013). Perilaku prososial remaja ditinjau dari pola asuh demokratis dan rasa percaya diri. Universitas Katolik Widya Mandala Madiun.
Solekhah, A. M., Atikah, T. P., & Istiqomah, M. (2018). faktor-faktor yang mempengaruhi sikap empati terhadap perilaku prososial pada anak Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Siswa Dalam Menghadapi Tantangan Globalâ€. Prosiding Seminar Nasional Kudus: Universitas Muria Kudus.
Sudijono. (2010). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.