Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf melalui Media Kotak Pintar Kelompok B2 di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 14
Improving the Ability to Recognize Letters through Smart Box Media Group B2 at Kindergarten Aisyiyah Bustanul Athfal 14
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.2802Keywords:
mengenal huruf, usia 5-6 tahun, media kotak pintarAbstract
The ability of young children to recognize letters is the ability to recognize and grasp the signs in writing that consist of alphabet letters symbolizing language sounds. According to the findings of the observations, some children's ability to detect letters did not develop optimally. The purpose of this study is to use smart box media to increase the capacity to recognize letters in the B2 group at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 14 Sawangan. This is classroom action research (PTK), with 24 youngsters participating: 12 females and 12 boys. Observation and documenting strategies are used to obtain data. A quantitative descriptive method was taken to analyze the data. The study's findings revealed that using smart box media improved children's capacity to recognize letters, as evidenced by an 11.8% increase in average percentage score from 57.99% to 69.79%. From cycle I to cycle II, the good category increased by 11.81% from 69.79% to 81.60%. Based on these findings, smart box media can improve children's capacity to recognize letters; it can also be utilized in the classroom to develop children's curiosity about media, as well as by teachers for learning.
ABSTRAK
Kemampuan anak usia dini dalam mengenal huruf adalah kemampuan untuk mengenali dan memahami tanda-tanda dalam tulisan yang terdiri dari huruf-huruf alfabet yang melambangkan bunyi-bunyi bahasa. Berdasarkan hasil observasi, kemampuan mengenal huruf pada beberapa anak belum berkembang secara optimal. Tujuan dari penelitian ini adalah menggunakan media kotak pintar untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada kelompok B2 di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 14 Sawangan. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas (PTK), dengan jumlah peserta 24 anak: 12 anak perempuan dan 12 anak laki-laki. Strategi observasi dan dokumentasi digunakan untuk memperoleh data. Metode deskriptif kuantitatif digunakan untuk menganalisis data. Temuan penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media kotak pintar dapat meningkatkan kemampuan anak dalam mengenal huruf, yang dibuktikan dengan adanya peningkatan persentase skor rata-rata sebesar 11,8% dari 57,99% menjadi 69,79%. Dari siklus I ke siklus II, kategori baik meningkat 11,81% dari 69,79% menjadi 81,60%. Berdasarkan temuan ini, media kotak pintar dapat meningkatkan kemampuan anak dalam mengenal huruf, media ini juga dapat digunakan di dalam kelas untuk mengembangkan keingintahuan anak terhadap media, dan juga oleh guru untuk pembelajaran.
References
Apriana, Sri Winda, Sukmawati, and M. Yusran Rahmat. 2023. “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Kegiatan Jemur Huruf Kelompok B TK Karya Banri Kabupaten Bulukumba.” Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri 09(04). doi: https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1679.
Arikunto, Suharsimi, Suhardjono, and Supardi. 2015. Penelitian Tindakan Kelas. Edisi Revi. Jakarta: Bumi Aksara.
Basori. 2020. “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Media Kotak Pintar Di TK Mujahadah.” Jurnal Al-Abyadh 3(2):52–58.
Bromley, Karen D’Angelo. 1992. Language Arts: Exploring Connections. 2nd editio. Boston: Allyn and Bacon.
Dardjowidjojo, Soenjono. 2012. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. II. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Fidrayani. 2015. Penerapan Expert Model Concept Dalam Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar Dan Prestasi Akademik Siswa Kelas V SDN Sogaten Madiun. Disertasi. Universitas Negeri Malang.
Harnanto, Sugeng. 2016. “Alat Peraga Kotak Belajar Ajaib (Kobela) Dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian Dan Pembagian Sekolah Dasar.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA 3(1):33–42.
Hayati, Fitriah, and Fatimah. 2019. “Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Bakiak Di Kelompok B TK Raudhatul Ilmi Tijue Kecamatan Pidie, Kabupaten Pidie.” Jurnal Buah Hati 6(1):53–61.
Islamiati, Reni, Dwi Prasetiyawati, and Ratna Wahyu Pusari. 2023. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Permainan Kartu Huruf.” PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini 12(1):155–62. doi: 10.26877/paudia.v12i1.15681.
Kebudayaan, Kementerian Pendidikan dan. 2015. Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.
Mahnun, Nunu. 2020. “Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran).” Jurnal Pemikiran Islam 37(1). doi: 10.4236/ce.2020.113020.
Pratiwi, Destri Rachma, Rizky Drupadi, and Ulwan Syafrudin. 2020. “Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Perumahan Guru Kecamatan Kotabumi Selatan Kabupaten Lampung Utara.” Jurnal Pendidikan Anak 6(2):89–97. doi: 10.23960/jpa.v6n2.22256.
Purwati, Baiq. 2019. “Meningkatkan Kemampun Membaca Permulaan Melalui Kegitan Bermain Kartu Huruf Bergamabar Pada Kelompok B TK Pertiwi Terara.” Bintang: Jurnal Pendidikan Dan Sains 1(1):123–40.
Purwati, Tia. 2021. “Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Se-Kecamatan Tempilang Bangka Belitung.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 10(5):360–69.
Puspitasari, Kenti, and Nurul Khotimah. 2013. “Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Melalui Media Kotak Pintar Pada Anak Kelompok A TK Pertiwi 1 Balongbesuk Kec. Diwek Kab. Jombang.” Jurnal PAUD Teratai UNESA 2(3):1–7.
Rahayuningsih, Sheila Septiana, Tritjahjo Danny Soesilo, and Mozes Kurniawan. 2019. “Peningkatan Kemampuan Mengenal Huruf Pada Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Dengan Media Kotak Pintar.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 9(1):11–18. doi: 10.24246/j.js.2019.v9.i1.p11-18.
Salwanur, Syafruddin, and Arsyad Said. 2018. “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Permainan Kartu Kata Pada Anak Kelompok A PAUD Terpadu Qalbun Salim Kalukubula Kabupaten Sigi.” Jurnal Kolaboratif Sains 1(1).
Santrock, John W. 2007. Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.
Seefeldt, Carrol, and Barbara A. Wasik. 2008. Pendidikan Anak Usia Dini: Menyiapkan Anak Usia Tiga, Empat, Dan Lima Tahun Masuk Sekolah. Jakarta: PT. Indeks.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.