Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan terhadap Pembentukan Karakter pada Anak Usia Dini
The Influence of Parenting Patterns and the Environment on Character Formation in Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.2992Abstract
The formation of early childhood character is a significant concern in human development, with the role of parental upbringing and environment being the focus of this research. The aim of this study is to investigate how parental upbringing and environment influence the formation of early childhood character. The research method used in this study is a literature review. Data sources include scholarly articles and other related literature discussing the relationship between parental upbringing, environment, and the formation of early childhood character. The results indicate that there is a significant relationship between parental upbringing and environment in shaping early childhood character. Children tend to develop strong and positive characters through supportive parenting and environments that provide positive stimuli. This research is expected to provide deeper insights into the factors influencing the formation of early childhood character. It will assist education practitioners, parents, and other stakeholders in devising better plans to help young children develop into good characters.
ABSTRAK
Pembentukan karakter anak usia dini merupakan perhatian penting dalam pengembangan manusia, dengan peran pola asuh orang tua dan lingkungan menjadi fokus penelitian ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana pola asuh orang tua dan lingkungan berpengaruh terhadap pembentukan karakter anak usia dini. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah kajian pustaka. Sumber data yang digunakan termasuk artikel ilmiah dan literatur terkait lainnya yang membahas hubungan antara pola asuh orang tua, lingkungan, dan pembentukan karakter anak usia dini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada hubungan yang signifikan antara pola asuh orang tua dan lingkungan terhadap pembentukan karakter anak usia dini. Anak-anak cenderung membentuk karakter yang kokoh dan positif melalui pola asuh yang mendukung perkembangan positif mereka dan lingkungan yang memberikan rangsangan positif. Penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan lebih dalam tentang faktor-faktor yang memengaruhi pembentukan karakter anak usia dini. Ini akan membantu praktisi pendidikan, orang tua, dan pihak terkait lainnya membuat rencana yang lebih baik untuk membantu anak usia dini berkembang menjadi karakter yang baik.
References
A. S. Akhyadi and D. Mulyono, “Program Parenting dalam Meningkat Kualitas Pendidikan Keluarga,” Abdimas Siliwangi, vol. 1, no. 1, p. 1, Oct. 2019, doi: 10.22460/as.v1i1p1-8.34.
Alwi, M. H., Nurfaridah, K., Purba, S. A. B., Hati, S. P., & Nasution, F. (2022). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 13067-13075.
Ananingsih, K., & Novianto, I. (2021). Generasi Milenial Cinta Lingkunga. SCU Knowledge Media.
Arent, E., Sumarmi, Utomo, D. H., & Ruja, I. N. (2020). Improving students ’ environmental care character through Positive Character Camp ( PCC ) program. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 8(4), 1329–1343.
Arifudin, O. (2020). Psikologi Pendidikan (Tinjauan Teori Dan Praktis). Bandung : Widina Bhakti Persada.
Auliani, O. (2020). Membangun Karakter Anak Usia Dini Berbasis Budaya Sekolah Usia 5-6 Tahun Di Raudhatul Athfal Darussalam Natar.
Darmawanti, R. (2023). Pola Asuh Orangtua Dalam Membentuk Karakter Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education (IJIGAEd), 3(2).
Elihami, & Ekawati. (2020). Persepsi Revolusi Mental Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(2), 16. https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/379.
Fikriyah, S., Mayasari, A., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Dalam Menyikapi Bullying. Jurnal Tahsinia, 3(1), 11-19.
Fitri, K. A. N. (2021). Pengaruh Lingkungan Masyarakat Terhadap Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 6(2).
Gusmayanti, E., & Dimyati, D. (2021). Analisis Kegiatan Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1062
Hadian, V. A., Maulida, D. A., & Faiz, A. (2022). Peran lingkungan keluarga dalampembentukan karakter. Jurnal Education and Development, 10(1), 240-246.
Hanafiah, H. (2022). Penanggulangan Dampak Learning Loss dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran pada Sekolah Menengah Atas. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(6), 1816–1823.
Irhamna, I., & Purnama, S. (2022). Peran lingkungan sekolah dalam pembentukan karakter anak usia dini di paud nurul ikhlas. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 68-77.
Miftah. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Zaman Serba Digital. Jurnal Pendidikan Dan Sains., 2(1), 35–48.
Multazam, F., & Setiasih, O. (2023). Analisis Kebijakan Profil Pelajar Pancasila Terhadap Internalisasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 6(1), 61-67.
Ningrum, N. P. W., Pane, F. M. J., & Yani, S. I. (2022). Pendidikan anak usia dini: perannya dalam membangun karakter dan tumbuh kembang anak usia dini. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 1(1), 59-63.
Nitami, N. P. F., Putera, G. N. K., & Yasa, I. M. A. (2023). Peranan Pola Asuh Orangtua Dalam Pembentukan Karakter Anak Di Lingkungan Saren Kota Mataram. Kumaracitta: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-9.
Oktamarina, L. (2021). Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Sejak Usia Dini Melalui Kegiatan Green School di PAUD Uswatunn Hasanah Palembang. Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 37-44.
Putri, Y. E. (2022). Keterlibatan Ayah Dalam Membangun Karakter Religius Anak Usia Dini. Jurnal I’tibar Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 06(01), 50–64.
Putri, Y. E., & De Vega, A. (2023). Peran Orangtua Tunggal dalam Penguatan Karakter Peduli Lingkungan Anak Usia Dini. Journal on Teacher Education, 4(4), 224-233.
R. Astuti and Rofi’ah, “Implikasi Pola Asuh Orangtua Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Usia Dinidi TK PGRI 1 Camplong Sampang,” Islam. EduKids, vol. 4, no. 2, pp. 88–98, Nov. 2022, doi: 10.20414/iek.v4i2.5738
Rinta, A. S., Febriana, D., & Wulandari, R. (2022). Strategi Pengelolaan Pemasaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 1(01 April), 198-205.
Salwiah, S., & Asmuddin, A. (2022). Membentuk Karakter Anak Usia Dini melalui Peran Orang Tua. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2929-2935.
Shaleh, M. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86-102.
Surani, D. (2019). Studi Literatur : Peran TeknologiPendidikan Dalam Pendidikan 4.0. 2(1), 456–469.https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5797
Syahrul, S., & Nurhafizah, N. (2021). Analisis Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini Dimasa Pandemi Corona Virus 19. Jurnal Basicedu, 5(2), 683-696.
Ulfah, U. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 153–161.
Vitri, W. A., Handayani, T., & Cindryah, E. (2022). Strategi Guru Dalam Menanamkan Nilai Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan Di TK Negeri Pembina Penukal Pali. IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, 3(1), 43-53.
Y. Yustim, W. Fitriani, N. Nurlaila, and D. Dasril, “Pola Asuh Orang Tua Dalam Membentuk Perilaku Sosial Anak Usia Dini dan Implikasinya Dalam Konseling,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, no. 1, pp. 4335–4344, 2023, doi: 10.31004/jpdk.v5i1.11575.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.