Literatur Review: Pengaruh Aplikasi Wordwall terhadap Minat Belajar pada Anak Usia Dini
Literature Review: The Effect of the Wordwall Application on Interest in Learning in Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.3145Abstract
A strong interest in learning during the early stages is considered crucial in forming a solid foundation for learning and developing intrinsic motivation towards the learning process. The aim of this research is to investigate the impact of using the Wordwall application on the learning interest of young children. This study is a literature review aimed at exploring how the Wordwall application affects the learning interest of young children. The methodological approach employed in this research is literature analysis. The data sources analyzed include scientific articles and other relevant literature discussing the impact of the Wordwall application on the learning interest of young children. Findings from various literature indicate that the Wordwall application has significant potential in enhancing the learning interest of young children. Through an interactive and enjoyable approach, this application effectively stimulates children's interest in learning. This research is expected to provide valuable and relevant insights for educators, researchers, and Wordwall application developers, as well as make a positive contribution to the development of early childhood education.
ABSTRAK
Minat yang kuat dalam pembelajaran pada tahap awal dianggap sangat penting dalam membentuk dasar pembelajaran yang kokoh dan mengembangkan motivasi intrinsik terhadap proses belajar. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menyelidiki dampak penggunaan aplikasi Wordwall terhadap minat belajar pada anak usia dini. Penelitian ini merupakan sebuah tinjauan literatur yang bertujuan untuk menemukan bagaimana aplikasi Wordwall memengaruhi minat belajar pada anak usia dini. Pendekatan metodologi yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis literatur. Sumber data yang dianalisis termasuk artikel ilmiah dan literatur lain yang relevan yang membahas dampak aplikasi Wordwall terhadap minat belajar anak usia dini. Temuan dari berbagai literatur menunjukkan bahwa aplikasi Wordwall memiliki potensi besar dalam meningkatkan minat belajar anak usia dini. Dengan pendekatan interaktif dan menyenangkan, aplikasi ini efektif dalam membangkitkan minat belajar anak-anak. Penelitian ini diharapkan memberikan wawasan yang berharga dan relevan bagi pendidik, peneliti, dan pengembang aplikasi Wordwall, serta memberikan kontribusi positif terhadap perkembangan pendidikan anak usia dini.
References
Abdillah, N. I., Sayidina, L., Aprily, N. M. S., & Maulida, M. (2024). Antara Harapan dan Kenyataan: Kondisi Pembelajaran Ideal dan Faktual Pada ANAK USIA DINI. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 12-18. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v10i1.642
Ambawani, C. S. L., Kusuma, T. M. M., Fauziati, E., Haryanto, S., & Supriyoko, A. (2024). Perspektif Connectivisme terhadap Penggunaan Media Gamifikasi dalam Pembelajaran. Proficio, 5(1), 636-644. https://doi.org/10.36728/jpf.v5i1.3134
Asmara, A., Judijanto, L., Hita, I. P. A. D., & Saddhono, K. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi: Apakah Memiliki Pengaruh terhadap Peningkatan Kreativitas pada Anak Usia Dini?. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7253-7261. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5728
Fatimah, O. L., Fathani, A. H., & Awae, W. (2024). Analisis Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Game-Based Learning. Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, 4(1), 73-83. https://doi.org/10.51574/jrip.v4i1.1240
Gea, E., Lelu, A. U. G., Zai, S., Siahaan, R. J., Silalahi, E. G., & Mau, M. (2024). Sebagai Penghubung: Upaya Guru PAUD Kristen dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Usia Dini. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 247-264. https://doi.org/10.55606/corammundo.v6i1.304
Gunawan, A. P., Munawar, H. N., & Zakiya, S. L. D. (2023). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEMB), 1(2), 202-210. https://doi.org/10.62017/jemb
Hasanah, U., & Gudnanto, G. (2023). Pemanfaatan Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Khazanah Pendidikan, 17(2), 73-84. http://dx.doi.org/10.30595/jkp.v17i2.17650
Husain, A., Irmawati, I., & Paus, M. (2020). Peran Guru Dalam Mengoptimalkan Tugas-Tugas Perkembangan Pada Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 4(1), 1-21. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v4i1.816
Ilsa, F. N., & Nurhafizah, N. (2020). Penggunaan metode bermain peran dalam pengembangan kemampuan sosial anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1080-1090. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.571
Juwita, T., & Yunitasari, S. E. (2024). Pengaruh Keteladanan Orang Tua Dalam Pembentukan Perilaku Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(6), 877-888. https://doi.org/10.5281/zenodo.10654458
Latifah, L., & Ngalimun, N. (2023). Pemulihan Pendidikan Pasca Pandemi Melalui Transformasi Digital Dengan Pendekatan Manajemen Pendidikan Islam Di Era Society 5.0. Jurnal Terapung: Ilmu-Ilmu Sosial, 5(1), 41-50. http://dx.doi.org/10.31602/jt.v5i1.10576
Mawarti, A. (2022). Peran Penting Pendidikan Karakter Orang Tua Terhadap Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Pancasila Dan Bela Negara, 2(1), 31-36. https://doi.org/10.31315/jpbn.v2i1.6665
Nainggolan, J. A., & Mashudi, E. A. (2024). Pengalaman Belajar Anak Paud/Tk Kartika Siliwangi 39 Melalui Media Pembelajaran Wordwall: Studi Kualitatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 4676-4684. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i1.8408
Novyanti, N., Dewi, H. I., & Winata, W. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Kreativitas Kognitif Anak Pada Pelajaran Bahasa Inggris. Instruksional, 4(1). https://doi.org/10.24853/instruksional.4.1.%25p
Nurhayati, R. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini Menurut Undang–Undang No, 20 Tahun 2003 Dan Sistem Pendidikan Islam. Al-Afkar, Journal For Islamic Studies, 57-87. https://doi.org/10.31943/afkar_journal.v3i2.123
Pradona, S., & Qarni, W. (2023). Analisis Dampak Penggunaan Gawai terhadap Perkembangan Psikososial Anak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 460-469. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.248
Putra, S. D., Aryani, D., & Ariessanti, H. D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Gamifikasi Wordwall Di Era Pandemi Covid-19 Untuk Meningkatkan Proses Pembelajaran Daring. TERANG, 4(1), 83-90. https://doi.org/10.33322/terang.v4i1.1453
Said, S. (2023). Peran Teknologi Digital Sebagai Media Pembelajaran Di Era Abad 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan dan Ekonomi, 6(2), 194-202. https://doi.org/10.33627/pk.62.1300
Saragih, A. A., Suryani, I., & Sitorus, A. S. (2024). Penggunaan Media Audio Visual dalam Menumbuhkan Sikap Sosial, Jujur, dan Tanggung Jawab untuk Anak Usia Dini. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(1), 115-122. https://doi.org/10.31004/aulad.v7i1.600
Silvia, K. S., & Wirabrata, I. D. G. F. (2021). Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 261–269. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36814
Silvia, K. S., & Wirabrata, I. D. G. F. (2021). Meningkatkan kosakata anak usia dini melalui media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 261-269. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.36814
Surya, S., Usman, U., Ilyas, S. N., Rahayu, R., & Safitri, N. (2024). “Wordwall Open the Box”: Cara Inovatif Mengajar Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Teknologi Informasi (JIPTI), 5(1), 114-125. https://doi.org/10.52060/jipti.v5i1.1876
Yunus Anis, Y., Bayu Mukti, A., & Mulyani, S. (2023). Perancangan Game Sederhana Perancangan Game Sederhana Menggunakan Scratch Programming Sebagai Media Pembelajaran Visual Bagi Anak Usia Dini. Bulletin of Information Technology (BIT), 4(3), 320 - 327. https://doi.org/10.47065/bit.v4i3.769
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Please find the rights and licenses in Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia DIni. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User Rights
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini on distributing works in the journal and other media of publications.
4. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will only communicate with the corresponding author.
5. Miscellaneous
Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Indonesian Journal Of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.
Â
Every accepted manuscript should be accompanied by "Copyright Transfer Agreement" prior to the article publication.