Pengembangan Buku Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Emosional Anak Usia Dini di LPA Sunshine UNESA

Development of Interactive Books to Improve the Emotional Abilities of Early Childhood at LPA Sunshine UNESA

Authors

  • Febriani Rahmawati Universitas Negeri Surabaya
  • Nurhenti Dorlina Simatupang Universitas Negeri Surabaya
  • Sri Widayati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.2641

Keywords:

Emotional Abilities, Early Childhood

Abstract

The development of early childhood abilities includes physical, social, emotional and cognitive development. This research was designed to develop interactive books for the emotional abilities of early childhood at LPA Sunshine Unesa. This research uses the RnD method with the ADDIE stages. The results of the research show that the Wilcoxon test that has been carried out, namely the Wilcoxon Test Statistics Test, Asymp.sig (2-Tailed) shows a value of 0.005, so it is based on the basis for decision making, namely if the significance value is <0.05 then Ha is accepted and Ho is rejected. Apart from that, it is supported by the Wilcoxon test of ranks, namely that the negative ranks of 10 children did not experience a decrease in either the mean ranks or the sum of ranks. Then the positive ranks have an increase reaching 5.50 in the mean ranks and the sum of ranks is 55. The conclusion from this ranks table is that from the results of the pre-test and post-test there has been an increase, namely in the mean ranks, namely 5.50 and the sum of ranks is 55. The conclusion of this research is that the development of interactive books can improve the emotions of young children at LPA Sunshine Unesa.

 

ABSTRAK 

Pengembangan kemampuan anak usia dini mencakup perkembangan fisik, sosial, emosi, dan kognitif. Penelitian ini disusun untuk mengembangkan buku interaktif untuk kemampuan emosional anak usia dini di LPA Sunshine Unesa. Penelitian ini menggunakan metode RnD dengan tahapan ADDIE. Hasil penelitian menunjukkan uji Wilcoxon yang telah dilakukan yaitu Test Statistics Uji Wilcoxon, Asymp.sig (2-Tailed) menunjukkan nilai 0,005 maka berdasarkan dasar pengambilan keputusan yaitu apabila nilai signifikansi < 0,05 maka Ha diterima dan Ho ditolak. Selain itu didukung oleh uji wilcoxon dari ranks yaitu negative ranks dari 10 anak tidak ada yang mengalami penurunan baik dari mean ranks atau sum of ranks. Kemudian positive ranks nya terdapat kenaikan mencapai 5.50 pada mean ranks dan sum of ranks nya 55. Kesimpulan dari tabel ranks ini adalah dari hasil pre-test dan post-test  nya mengalami kenaikan yaitu pada mean ranks yaitu 5.50 dan sum of ranks nya adalah 55. Kesimpulan pada penelitian ini yaitu pengembangan buku interaktif mampu meningkatkan emosional anak usia dini di LPA Sunshine Unesa.

References

Abrahamson, R. F. (1982). Movable Books-A New Golden Age. Language Arts.

Aprilianti, L. W. (2021). Pengembangan media kereta pintar untuk mengenal konsep lambang huruf anak usia 4-5 tahun. Jurnal Lentera Anak.

Aqobah, Q. J., Ali, M., Decheline, G., & Raharja, A. T. (2020). Penanaman Perilaku Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisonal. Jurnal Eksistensi Pendidikan Luar Sekolah (E-Plus), 5(2).Brown, G. (2006). The Metamorphic Book: Children’s Print Culture in The Eighteenth Century. The Metamorphic Book: Children’s Print Culture in The Eighteenth Century.

Devilowa Amir, W. (2021). Perancangan Buku Interaktif Siri’Na Pesse (Falsafah Hidup Masyarakat Suku Bugis) (Doctoral dissertation, ISI Yogyakarta).

Goleman, D. (1995). Emotional Intelegence (Kecerdasan Emosional). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hurlock, B. (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Mia. (2022). Pendidikan islam dan keagamaan karakteristik perkembangan peserta didik. Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Keagamaan.

Puspita, S. (2019). Kemampuan mengelola emosi sebagai dasar kesehatan mental anak usia dini. SELING: Jurnal program studi PGRA.

Puteri, W. A. (2015). Interactive Book Design for 3-5 Years Old Children. E-Proceeding of Art and Design.

Santoso, S. (2015). Menguasai Statistik Parametrik Konsep dan Aplikasi dengan SPSS. Jakarta: ELEX: Prenada Media Group.

Simatupang, N. D. (2021). Penanaman kemandirian pada anak udia dini di sekolah. Jurnal anak udia dini holistik intergratif.

Srinitami, E., Jamil, Z. A., & Ulfah, S. M. (2019). Analisis Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Di Raudatul Athfal Nurul Islam Kelurahan Tanjung Pasir Kecamatan Danau Teluk Kota Jambi. Smart Kids: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2), 73-78.

Sugiharti, E. W. (2021). Pengembangan media creative box untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan anak usia 5-6 tahun. Kumparan Fisika.

Syafutri, R. S. (2019). Movable Book Development to Improve Students Science Process Skills. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia).

Widayati. (2021). Pengembangan Media Stekpan Untuk Kogitif Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif.

Downloads

Published

2024-01-25

How to Cite

Rahmawati, F., Nurhenti Dorlina Simatupang, & Widayati, S. (2024). Pengembangan Buku Interaktif untuk Meningkatkan Kemampuan Emosional Anak Usia Dini di LPA Sunshine UNESA: Development of Interactive Books to Improve the Emotional Abilities of Early Childhood at LPA Sunshine UNESA. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 6(1), 147–158. https://doi.org/10.35473/ijec.v6i1.2641

Issue

Section

Articles