Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri Tlogosari 01 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i1.2263Keywords:
Literasi Numerasi, Matematika, Literasi Siswa SDAbstract
The culture of literacy in Indonesia is so low, the factor that affects the low literacy in Indonesia is the lack of interest in reading in Indonesian society. Literacy itself can be related to skills in certain fields. Literacy that is closely related to the ability to think critically is numeracy literacy. Numeracy literacy is closely related to mathematics so that numeracy literacy is the ability to reason using language and mathematics. This research uses descriptive qualitative research. The purpose of this research is to analyze the numeracy literacy skills of grade IV students. The subject of this research involved 6 fourth grade students at SDN Tlogosari Kulon 01 Semarang. The research instruments used were interviews and worksheets in the form of student math story problems to analyze students' numeracy literacy skills. Based on the results of research from 6 students who worked on worksheets in the form of math story problems, there was one student who had low-level numeracy literacy skills, 3 people had medium-level numeracy literacy skills, and 2 students had high-level numeracy literacy skills. So it can be concluded that the numeracy literacy skills of fourth grade students at SDN Tlogosari Kulon 01 Semarang are at a moderate level.
Budaya literasi di Indonesia termasuk rendah, faktor yang mempengaruhi rendahnya literasi di Indonesia adalah kurang minat baca pada masyarakat Indonesia. Literasi sendiri dapat dihubungkan dengan keterampilan di bidang terntu. Literasi yang berkaitan erat dengan kemampuan dalam berpikir kritis adalah literasi numerasi. Literasi numerasi berkaitan erat dengan matematika sehingga literasi numerasi adalah kemampuan bernalar menggunakan bahasa dan matematika. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif jenis deskriptif. Tujuan penelitian dilakukan penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan literasi numerasi siswa kelas IV. Subjek penelitian ini melibatkan 6 siswa kelas IV di SDN Tlogosari Kulon 01 Semarang. Instrumen penelitian yang digunakan adalah wawancara dan hasil lembar kerja berupa soal cerita matematika siswa untuk menganalisis kemampuan literasi numerasi siswa. Berdasarkan hasil penelitian dari 6 siswa yang mengerjakan lembar kerja berupa soal cerita matematika terdapat satu siswa memiliki kemampuan literasi numerasi tingkat rendah, 3 orang memiliki kemampuan literasi numerasi tingkat sedang, dan 2 siswa memiliki kemampuan literasi numerasi tingkat tinggi. Sehingga dapat simpulkan bahwa kemampuan literasi numerasi siswa kelas IV di SDN Tlogosari Kulon 01 Semarang berada ditingkat sedang.
References
Annisa, Aura Amalia. (2022). Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi Kampus Mengajar 2 di Sekolah Dasar Negeri 1 Sumbawa Kabupaten Banyuasin Provinsi Sumatera Selatan. Suluh Abdi: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat. 4 (1): 55-64.
Ekowati, Dyah Worowirastri. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE: Elementary School Education Journal. 3 (1): 93-103.
Han, Weilin. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hawa, Anni Malihatul. (2018). PISA Untuk Siswa Indonesia. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education. 1 (1): 1-8.
Irmawati, Farizha. (202)2. Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Siswa Kelas 5 SDN Saptorenggo 3 Kabupaten Malang. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan. 5 (11): 4917-4921.
Larasaty, Brigitta Misgi. (2018). Peningkatan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Kelas VIII SMP Bopkri 3 Yogyakarta Melalui Pendekatan PMRI Berbasis PISA pada Materi Pokok SPLDV. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 622-633.
Lestari, Elia Dwi. (2019). Penerapan Budaya Literasi Numerasi pada Pembelajaran Tematik Kelas 3 di SD Muhammadiyah 1 Malang (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Malang: Malang.
Mahmud, Muhammad Rifqi dan Pratiwi. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA: Jurnal Pendidikan Matematika. 4 (1): 69-88.
Moleong, Lexy J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Novianti, Ani Rizki. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika dengan Metode Polya. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education. 3 (1): 1-6.
Pulungan, Syahrina Anisa. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi pada Materi Persamaan Linear Siswa SMP PAB 2 Helvetia. JOTE: Journal On Teacher Education. 3 (3): 266-274.
Rio, Muhammad dan Pujiastuti. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Bilangan Bulat. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 11 (1): 70-81.
Safitri, Bunga Adella Fazar, dkk. (2021). Analisis Peran Orang Tua Dalam Menanamkan Pemahaman Konsep Siswa. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education. 4 (2): 35-43.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)