Peningkatan Keterampilan Membaca Siswa Kelas I Melalui Syllabic Methode di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.2607Keywords:
elementary school students, Syllabic Method, Reading SkillsAbstract
The aim of this study is to improve the reading skills of first-grade students at Mangunsari 02 Public Elementary School through the syllabic method. This research employs a classroom action research approach, conducted in two cycles, involving stages such as planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study consist of 4 female students and 8 male students from the first grade of Mangunsari 02 Public Elementary School in Salatiga City. Data collection is done through tests and non-tests. The data analysis involves both quantitative and qualitative descriptive data. The results of this study indicate that the syllabic method can enhance the reading skills of students, as evidenced by improvement in each cycle. Initially, there were only 2 students with proficient reading skills, accounting for 17%. In the first cycle, there was an increase in reading skills, with 5 students achieving proficiency, accounting for 33%. In the second cycle, there was further improvement, with a percentage of 75%, where 9 students had achieved proficient reading skills. The syllabic method proves to be effective in improving reading skills for first-grade students at Mangunsari 02 Public Elementary School. This can be seen from the resolved issues and improvements that occur in each cycle through the application of the syllabic method. It is hoped that teachers can implement the syllabic method as well as other teaching methods to support students in overcoming reading difficulties and other challenges in learning.
Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa kelas I di SD Negeri Mangunsari 02 melalui penerapan metode syllabic. Jenis penelitian ini menggunakan pendekatan tindakan kelas dengan dua siklus, yang meliputi tahapan perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian terdiri dari 4 siswa perempuan dan 8 siswa laki-laki di kelas I SD Negeri Mangunsari 02 Kota Salatiga. Data dikumpulkan melalui tes dan penilaian non-tes. Analisis data dilakukan dengan menggunakan metode deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode syllabic efektif dalam meningkatkan kemampuan membaca siswa, yang terbukti dari peningkatan yang terjadi pada setiap siklus. Pada awal penelitian, hanya 2 siswa yang memiliki kemampuan membaca baik, dengan presentase sebesar 17%. Pada siklus pertama, terjadi peningkatan kemampuan membaca, dengan 5 siswa mencapai tingkat kemampuan membaca yang baik, dengan presentase sebesar 33%. Pada siklus kedua, terjadi peningkatan lebih lanjut, dengan presentase mencapai 75%, di mana 9 siswa telah mencapai tingkat kemampuan membaca yang baik. Metode syllabic terbukti dapat meningkatkan kemampuan membaca pada siswa kelas I di SD Negeri Mangunsari 02. Hal ini tercermin dari penyelesaian masalah yang terjadi dan peningkatan yang terjadi pada setiap siklus melalui penerapan metode syllabic. Diharapkan bahwa guru dapat mengadopsi metode syllabic dan metode pembelajaran lainnya untuk mendukung siswa dalam mengatasi kesulitan dalam membaca dan pembelajaran secara umum.
References
Andini, A. S., Hamdani, A., & Nurjamin, A. (2022). Metode Kupas Rangkai Suku Kata Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan 1. 11–17.
Anggarini, N. P., Anggarini, N. P., Sumarno, S., & Subekti, E. E. (2019). Keefektifan Model Two Stay Two Stray Berbantu Media Roda Pintar Matematika Terhadap Hasil Belajar. Janacitta, 2(1), 1–9. Https://Doi.Org/10.35473/Jnctt.V2i1.51
Astuti, A. P., Istianingsih, S., & Widodo, A. (2022). Pentingnya Membangun Budaya Literasi (Budaya Membaca) Pada Anak SD Di Era Digital. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1184–1189. Https://Doi.Org/10.17977/Um065v2i122022p1184-1189
Hamidah Mujaddidah, Erna Suwangsih, N. S. W. (2023). Penerapan Metode Suku Kata (Syllabic Method) Berbantuan Aplikasi Marbel Membaca Untuk Meningkatkan Keterampilan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri , 6(11), 951–952., 09(Mi), 5–24.
Harahap, D. P. (2020). Penggunaan Metode Silabel Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1(1), 15–22. Https://Doi.Org/10.51849/J-P3k.V1i1.14
Hasanah, L., & Syafrida, R. (2021). Analisis Deskriptif Penggunaan Metode Syllabic Untuk Mengatasi Kesulitan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Islamic Early Childhood Education, 6(2), 166–175.
Havisa, S., Solehun, S., & Putra, T. Y. (2021). Pengaruh Metode Suku Kata Mengunakan Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(1), 23–31. Https://Doi.Org/10.36232/Jurnalpendidikandasar.V3i1.765
Herdianingsih, M. F., Wahyuno, E., & Pramono, P. (2019). Syllabic Method Dalam Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Tunagrahita. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 5(1), 39–43. Https://Doi.Org/10.17977/Um031v4i12018p039
Muhyidin, A., Rosidin, O., & Salpariansi, E. (2018). Metode Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Kelas Awal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 30. Https://Doi.Org/10.30870/Jpsd.V4i1.2464
Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan Dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446. Https://Doi.Org/10.31004/Obsesi.V4i1.372
Nainggolan, M. F., & Rahdiani, S. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Syllabic Method. Jurnal TEKESNOS, 2(1), 49–56.
Pratiwi, H. (2020). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini Melalui Media Kartu Kata Bergambar. Journal Of Islamic Early Chilhood Education, 1(1), 51–61. Http://Ejournal.Iainsurakarta.Ac.Id/Index.Php/Abna/Article/View/3443
Purwanti, K. Y., & Putra, L. V. (2019). Keefektifan CIRC Melalui Video Animasi Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Motivasi Sebagai Variabel Moderating. JANACITTA : Journal Of Primary And Children’s Education, 2(2), 39–45. Http://Jurnal.Unw.Ac.Id/Index.Php/Janacitta/Article/View/293%0Ahttp://Jurnal.Unw.Ac.Id/Index.Php/Janacitta/Article/Download/293/301
Rahma, M., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 397–410. Https://Doi.Org/10.37680/Qalamuna.V13i2.979
Ria, F. X., Awe, E. Y., Ngurah, D., & Laksana, L. (2023). Kemampuan Membaca Pemahaman Dalam Pembelajaran Literasi Dengan Suplemen Buku Cerita Bergambar : Studi Tindakan Kelas Pada Pembelajaran Tematik. 4(2).
Suprayitno. (2020). Penelitian Tindakan Kelas Di Era 4.0o Title. Deepublish.
Suyadi, S., & Sari, R. P. (2021). Penggunaan Metode Suku Kata (Syllabic Method) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas 1 SDN 009 Tarakan. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(2), 174. Https://Doi.Org/10.20961/Jdc.V5i2.49800
Windrawati, W., Solehun, S., & Gafur, H. (2020). Analisis Faktor Penghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas I SD Inpres 141 Matalamagi Kota Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 10–16. Https://Doi.Org/10.36232/Jurnalpendidikandasar.V2i1.405
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)