Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Komponen Reading Aloud Dengan Media Cerita Bergambar
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i2.2610Keywords:
whole language, learning Indonesian, reading aloudAbstract
Abstract
The background that prompted this research was that the whole language approach had not yet been implemented in learning the Indonesian language component reading aloud, shown by the lack of students' understanding of reading aloud, so that many students when asked to read in front of their friends were still embarrassed so the volume was not loud when reading. The purpose of this study was to determine the application of the whole language approach in learning Indonesian with the reading aloud component in class I SDN 1 Protomulyo and to determine students' understanding of reading aloud. This type of research is using a qualitative descriptive approach with data processing and retrieval according to field facts. Data obtained from the results of interviews, observations, practice tests and documentation. The data obtained were analyzed and presented in a descriptive form. The subjects of this research were class I students at SDN 1 Protomulyo. The results of the study showed that by holding 3 meetings, the first meeting the researchers carried out reading aloud practice tests without applying the whole language approach in learning Indonesian with the reading aloud component. From the first meeting activities, there were still many students who could not read aloud. Whereas at the third meeting the researchers carried out practical tests by applying the whole language approach in learning Indonesian with the reading aloud component, many students had experienced improvements in reading aloud.
Abstrak
Latar belakang yang mendorong penelitian ini adalah belum diterapkannya pendekatan whole language dalam pembelajaran Bahasa Indonesia komponen reading aloud, ditunjukkan kurangnya pemahaman siswa tentang membaca nyaring, sehingga banyak siswa ketika disuruh membaca di depan temantemannya masih malu sehingga volume suaranya tidak nyaring ketika membaca. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui penerapan pendekatan whole language dalam pembelajaran Bahasa Indonesia komponen reading aloud pada kelas I SDN 1 Protomulyo dan untuk mengetahui pemahaman siswa tentang reading aloud. Jenis penelitian ini adalah menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan pengolahan dan pengambilan data sesuai dengan fakta lapangan. Data diperoleh dari hasil wawancara, observasi, tes praktik dan dokumentasi. Data diperoleh dianalisis dan disajikan dalam bentuk deskriptif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas I SDN 1 Protomulyo. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan dilakukannya 3 kali pertemuan, pertemuan pertama peneliti melaksanakan kegiatan tes praktik membaca nyaring tanpa menerapkan pendekatan whole language dalam pembelajaran Bahasa Indonesia komponen reading aloud. Dari kegiatan pertemuan pertama masih banyak siswa belum mampu membaca dengan nyaring. Sedangkan pada pertemuan ketiga peneliti melaksanakan tes praktik dengan penerapkan pendekatan whole language dalam pembelajaran Bahasa Indonesia komponen reading aloud, banyak siswa sudah mengalami peningkatan dalam membaca nyaring.
References
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Afriyadi, F. (2020). Kewajiban Warga Negara Dalam Bidang Pendidikan Menurut Undang-Undang Dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Muhammadiyah Law Review, 4(1), 28–34.
Anggraeni, N. D. (2019). Pendampingan Belajar Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Whole language Di Sekolah Dasar Negeri 020 Galang. Minda Baharu, 3(2), 145. https://doi.org/10.33373/jmb.v3i2.2120
Anita Dian Pratiwi, Aryo Andri Nugroho, Rina Dwi Setyawati, & Susilo Raharjo. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Pada Siswa Kelas IV Di SD Negeri Tlogosari 01 Semarang. Janacitta, 6(1), 38–47. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i1.2263
Ardini, P. P., & Idris, Y. E. (2019). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Whole Language Tipe Reading Aloud Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Di Kelas I SDN 9 Tilongkabila Kabupaten Bone Bolango. The International Conference of Master Program of Primary School Education: Curriculum for Children Viewed from The Europe and Asia, 9–17.
Gunarwati, R., Maula, L. H., & Nurasiah, I. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar. 4 (September). http://jurnal.unw.ac.id/index.php/janacitta
Lestariningsih, L. (2009). Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Dengan Teknik Balainang Melalui Media Buku Bergambar Pada Siswa Kelas 1 Sd Negeri Karangduren 3 Tengaran Semarang.
Muhtar, A. (2022). Pengaruh Metode Reading Aloud (Membaca Nyaring) Terhadap Keterampilan Membaca Peserta Didik Kelas II SD Negeri 02 Baleraksa Karangmoncol Purbalingga. 2(8.5.2017), 2003–2005.
Muhamad sadli. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meninkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. Https://Medium.Com/,6,151–164. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
N, R. W., & Arfanti, Y. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Nyaring Dengan Penggunakan Pendekatan Whole Language Untuk Siswa Di Sekolah Dasar. 7(3), 348–356.
Prof. DR. Henry Guntur Tarigan. (1979). Membaca Sebagai Satu Keterampilan Berbahasa. Angkasa Bandung.
Sari, E. I. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Menggunakan Pendekatan Whole Language. Jurnal Education, 7(4), 1978–1984. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1746
Viora, D., Wahyuningsi, E., Surya, Y. F., & Marta, R. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Pendidikan Tambusai, 5, 9379–9386.
Sari, A. K. (n.d.). Pengaruh Penggunaan Media Bergambar Terhadap Peningkatan Keterampilan Menyimak Dan Membaca Pada Anak Berkesulitan Belajar Kelas II SDN Petoran Jebres Surakarta tahun ajaran 2009/2010. Https://Medium.Com/, 1–91.https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Sugiyono, prof. D. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.
Suparya, I. K. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language dalam Kemampuan Berbahasa Indonensia Siswa Sekolah Dasar. Wacana Akademik: Majalah Ilmiah Kependidikan, 5(2), 121–129.
Syina, Desy Hindun. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Reading Aloud Dengan Media Cergam (Cerita Bergambar) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 3 Sub Tema 4 “Kegiatan Malam Hari” Siswa Kelas 1 SDN Muktiharjo Lor. 1996, 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)