Penggunaan Media Puzzle Materi IPAS Pada Hasil Belajar Siswa Kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.3029Keywords:
PUZZLE MEDIA, IPAS, LEARNING OUTCOMESAbstract
The aim of the research was to determine the learning outcomes of class 4 students at MI Nurul Huda 1 Kepatihan in using puzzle media in science subjects. The research uses a qualitative approach method. The type of research is descriptive qualitative research carried out at MI Nurul Huda 1 Kepatihan, Menganti District, Gresik Regency. The research was conducted in the 2023-2024 academic year. The data collection process is carried out through observation, interviews, documentation. And through triangulation techniques, data collection, data reduction, and data verification. The research subjects were class teachers and 4th grade students at MI Nurul Huda 1 Kepatihan for the 2023-2024 academic year with a total of 15 students, consisting of 6 male students and 9 female students. Data analysis techniques using the Milles and Huberman model consist of data collection, data reduction, data presentation and variation. The results of the research explain that the learning outcomes of class 4 students at MI Nurul Huda 1 Kepatihan when not using puzzle media help using puzzle media help when the learning process is very different. Learning using puzzle media in science subjects has a very positive effect on increasing students' understanding. So the researchers concluded that puzzle media is suitable for use as a learning medium for grade 4 students at MI Nurul Huda 1 Kepatihan.
Abstrak
Tujuan penelitian untuk mengetahui hasil belajar siswa kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan dalam menggunakan media puzzle mata pelajaran IPAS. Penelitian mengunakan metode pendekatan kualitatif. Jenis penelitian adalah penelitian kualitatif deskriptif dilaksanakan di MI Nurul Huda 1 Kepatihan Kecamatan Menganti, Kabupaten Gresik. Penelitian dilakukan pada tahun akademik 2023-2024. Proses pengumpulan data dilakukan melalui observasi,wawancara, dokumentasi. Serta melalui teknik triangulasi, pengumpulan data, reduksi data, dan verifikasi data. Subyek penelitian adalah guru kelas dan siswa kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan Tahun ajaran 2023-2024 dengan jumlah 15 siswa, terdiri 6 siswa laki-laki dan 9 siswa perempuan. Teknik Analisa data menggunakan model Milles and Huberman terdiri dari pengumpulan data,reduksi data,penyajian data,dan varifikasi. Hasil dari penelitian menjelaskan bahwa hasil belajar siswa kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan saat tidak menggunakan bantuan media puzzle dengan menggunakan bantuan media puzzle Ketika proses pembelajaran sangat berbeda. Pembelajaran menggunakan bantuan media puzzle pada mata pelajaran IPAS sangat berpengaruh baik terdapat peningkatan pemahaman siswa. Sehingga peneliti menyimpulkan media puzzle layak digunakan sebagai media pembelajaran Siswa kelas 4 MI Nurul Huda 1 Kepatihan.
References
Afra, Y., Rahmawati, P., & Widya, A. F. (2020). Pengaruh media papan puzzle terhadap pemahaman konseptual matematika di sekolah dasar. 8(2), 74–86.
Anisah, A. S., Widyastuti, R., Mubarokah, G., Istiqomah, I., Pgsd, P. S., & Jakarta, U. (2023). Pemetaan Materi IPA dan IPS Dalam Kurikulum Merdeka ( Studi Kasus di Sekolah Pengggerak SDN 04 Sukanegla Kabupaten Garut ). 6(1), 196–211.
Citra Sanjaya, O., Hiras Habisukan, U., Aini, K., & Hapida, Y. (2019). Pengembangan Media Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Biologi Pada Materi Eubacteria di SMA/MA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, 2(1), 198–204. http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio
Fadillah, A. (2016). Belajar Matematika Siswa. 1(2), 113–122.
Fahrozi, I. A., Khoiri, N., Purnamasari, I., & Artikel, I. (2020). Peran Media Utama Citaku Terhadap Kertampilan. 3(September).
Hasyim, I. (2020). Pengertian Organisasi Melalui Penerapan Metode Simulasi Pada Siswa Kelas V SD Negeri Truko 01 Uptd Pendidikan Kecamatan Bringin Semester 2 Tahun Pelajaran 2015 / 2016 Info Artikel Abstrak Rendahnya prestasi belajar mata pelajaran PKn kelas V di SD Negeri. Journal of Primary and Children’S Education, 3(1), 1–11.
Hidayati, E. W. (n.d.). Penggunaan Media Puzzle Konstruksi Terhadap Hasil Belajar Kognitif. 1(1).
Kristiana Ina, Nurwahyunani Atip, E. R. S. D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt Menggunakan Media Puzzle Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Materi Sistem Ekskresi. 6, No.2, O, 78–92.
Latifah, N., & Supena, A. (2021). Jurnal basicedu. 5(3), 1175–1182. https://jbasic.org/index.php/basicedu%0AAnalisis
Londa, A. H., Mete, Y. Y., & Sadipun, B. (2018). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran IPA. Journal of Elementary School (JOES), 1(2), 113–120. https://doi.org/10.31539/joes.v1i2.359
Mata, M., Ipas, P., & Iv, K. (2023). This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 CC BY-SA International License. 14(2), 326–338.
Maufidhoh, I., & Maghfirah, I. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis artificial intelligence melalui media puzzle maker pada siswa sekolah dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 29–43.
Miles, matthew B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Q. data A. “a methods sourcebook. ., & Publications., U. S. of A. S. (2021). No Title. 2021.
Ngadisanan, S. dkk. (2023). No Title. 08(September), 666–676.
Nikmah, A. K. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Puzzzle Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Krian 3 Sidoarjo. 06, 1448–1457.
Noviati, P. R. (2017). Penerapan Media Puzzle dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas III SDN 2 Paseh Kecamatan Paseh Kabupaten Sumedang. Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 47–57. https://doi.org/10.29313/ga.v1i1.2686
Novita, F., & Sirait, S. (2023). Pengaruh media pembelajaran Puzzle terhadap Matematika. 6(1), 17–40. https://doi.org/10.32533/07102.2023
Samarinda, E. P., Handayani, T., & Sofyan, F. A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Terhadap Hasil Belajar Tematik Tema 5 Subtema 1 Kelas V Min 08 Muara Enim. 1(4), 2020–2023.
Sari, Y. R., Jaya, M. T. B. ., & Anggraini, G. F. (2018). Penggunaan Media Puzzle Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia 5-6 tahun. Pendidikan Anak, 15(1), 165–175. https://core.ac.uk/download/pdf/196255896.pdf
Silmi, M., & Kusmarni, Y. (2017). Menumbuhkan Karakter Rasa Ingin Tahu Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Media Puzzle. FACTUM: Jurnal Sejarah Dan Pendidikan Sejarah, 6(2), 230–242. https://doi.org/10.17509/factum.v6i2.9980
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R. B. :, & Alphabet. (n.d.). No Title.
Supami, C. N. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Metode Permainan pada Siswa Kelas 1 SD Negeri Popongan Kecamatan Bringin Kabupaten Semarang. JANACITTA : Journal of Primary and Childern’s Education, 5(1), 19–28.
Werdiningsih, E., & B, A. H. (2022). Lima Pendekatan dalam Penelitian Kualitatif. Likhitaprajna Jurnal Ilmiah, 24(1), 39–50. https://doi.org/10.37303/likhitaprajna.v24i1.217
Zerri Rahman Hakim, M. A. L. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Contextual Learning Pada Materi Sumber Energi Dan Perubahannya Di Kelas Iv Sd. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2), 263–278. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i2.8069
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)