Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskriptif Siswa Kelas IV SDN Undaan Lor 2
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i2.3032Keywords:
Improvement, Writing, Descriptive EssayAbstract
Abstrack
This research is to assess how well fourth grade students at SDN Undaan Lor 2 are at compiling descriptive essays using square literacy media based on local wisdom. Thirteen students participated in the experimental and quantitative investigations. Pretest and posttest are two steps in the learning process carried out in one research group. The pretest and posttest results showed an increase of 32.8%, research findings showed that there was quite a large increase in students' ability to write descriptive essays. Three children are classified as medium ability, while ten students have high ability. It is hoped that fourth grade students at SDN Undaan Lor 2 can utilize square literacy media based on local wisdom as a means to develop their descriptive writing skills.
Abstrak
Penelitian ini untuk menilai seberapa baik siswa kelas IV SDN Undaan Lor 2 dalam menyusun karangan deskriptif dengan memanfaatkan media square literacy berbasis kearifan lokal. Tiga belas siswa berpartisipasi dalam penyelidikan eksperimental dan kuantitatif. Pretest dan posttest merupakan dua langkah dalam proses belajar yang dilakukan dalam satu kelompok penelitian. Hasil pretest dan posttest yang menunjukkan peningkatan sebesar 32,8%, temuan penelitian menunjukkan adanya peningkatan yang cukup besar pada kemampuan siswa dalam menulis karangan deskriptif. Tiga anak tergolong dalam kategori kemampuan sedang, sedangkan sepuluh siswa memiliki kemampuan tinggi. Diharapkan siswa kelas IV SDN Undaan Lor 2 dapat memanfaatkan media square literacy berbasis kearifan lokal sebagai sarana untuk mengembangkan kemampuan menulis deskriptifnya.
References
Arlindra Rizma Saputri, Siti Patonah, & Mudzanatun. (2023). Efektivitas Pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi Bermuatan Sustainability Menggunakan Model Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep. Janacitta, 6(1), 28–37. https://doi.org/10.35473/jnctt.v6i1.2266.
Cahyanti, M. D., Sutejo, S., & ... (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Deskripsi Dengan Menggunakan Media Stik Garut. Jurnal Bahasa Dan …, 59–66. https://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/JBS/article/view/227%0Ahttps://jurnal.stkippgriponorogo.ac.id/index.php/JBS/article/download/227/288.
Candrasari, D., Tsabet, A. A., Solikah, A., Setiawaty, R., Guru Sekolah Dasar, P., & Kunci, K. (2022). Peran Guru dalam Membentuk Sikap Disiplin pada Peserta Didik Kelas IV di SD N 5 Klumpit. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 1(2013), 251–259.
Durrotunnisa, & Nur, H. R. (2020). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu,. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971.
Fadhilah, F. H., Ardianti, S. D., Kuryanto, M. S., & Zoom, A. (2021). Efektivitas Aplikasi Zoom dalam E-learning terhadap Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6), 1657–1664. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i6.8487.
Farid, F. M., Arnidha, Y., & Budiarti, Y. (2021). Pengaruh Tipe Kepribadian Terhadap Hasil Belajar Matematika Dengan Intervensi Metode Time Quiz. Janacitta, 4(2). https://doi.org/10.35473/jnctt.v4i2.1160.
Futri Aulia Khisma, Wawan Shokib Rondli, M. S. K. (2022). Pengaruh Permainan Tradisional Boi-Boinan Terhadap Peningkatan Interaksi Sosial Pada Siswa SD N 2 Hadipolo. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/14284%0Ahttp://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/download/14284/10999.
Ilfa, M. K., Ardianti, S. D., & Kuryanto, M. S. (2023). Pengaruh Discovery Learning Berbantu Media Audiovisual Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 6(1), 141–152. https://doi.org/10.33503/prismatika.v6i1.2979.
Isti Fauzia, F., Siti Salamah, I., Fikri Zulfikar, M., & Taufiqul Hakim, R. (2022). Efektivitas Penggunaan Model Dan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Dan Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1370–1384. https://journal.umtas.ac.id/index.php/naturalistic/article/view/2170.
Lazulfa, I. (2019). Keterampilan Berbahasa : Menulis Karangan Eksposisi. Keterampilan Berbahasa Menulis Teks Eksposisi, 1–6.
Mahendra, A. A., Kuryanto, M. S., & Kironoratri, L. (2023). Pengaruh Penggunaan Bahasa Sarkasme Guru Terhadap Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu …, 5(2), 1660–1667. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/5399.
Maulida, F., Maharani, F. F., Astuti, N. K., & Setyawati, R. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Karangan Narasi Siswa Kelas IV SDN Bogotanjung 01 Gabus Pati. 2(2), 1–8.
Nuraeni, W., Sa’adah, U., Utami, A. P., & Rani Setiawaty. (2022). Literature review: peningkatan kemampuan menulis siswa sekolah dasar dengan media gambar. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 1(1), 222–232. http://journal.ummat.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/9555%0Ahttp://journal.ummat.ac.id/index.php/semnaslppm/article/download/9555/5027%0Ahttps://journal.ummat.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/9555/5027.
Pahrun, R. (2021). Volume 01, (1), Maret 2021 http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(1), 35–42.
Prihatin, Y. (2017). Problematika Keterampilan Menyimak Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal STKIP PGRI Jombang, 5(3), 45–52. https://core.ac.uk/download/pdf/267901046.pdf.
Puspaningrum, D. I., Wijayanto, M. N., & Setiawaty, R. (2022). Model NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar (Literature Review). Seminar Nasional LPPM UMMAT, 1(1), 183–200.
Sholeh, A., Endah, D., & Adhi, S. (2019). Journal of Primary and Children’s Education. 02(September), 1–3.
Wulandari, R. R., & Wicaksono, A. G. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi melalui Media Gambar Seri pada Siswa Kelas III SD Negeri 01 Suruh Kecamatan Tasikmadu Kabupaten Karanganyar Tahun Pelajaran 2022 / 2023. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 18503–18508.
Yogyantoro, A. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Diorama Siswa Kelas IV Essays Description Writing Skills Improvement Using Media Diorama At Class IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1–10. http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/viewFile/5378/5085.
Zulfa, L., Safari, R. A., Damayanti, A. N., & Setiawaty, R. (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share dalam Meningkatkan Kerjasama dan Hasil Belajar Siswa Systematic Literature Review. Seminar Nasional LPPM UMMAT, 1, 4–8.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)