Pemanfaatan Perpustakaan Keliling Terhadap Program Literasi di SD Islam Kurma Salatiga
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i2.3034Abstract
Abstract
A mobile library is a mobile library that serves educational institutions or schools that do not yet have a library. Mobile libraries have the benefit of increasing students' literacy interest. Therefore, this research focuses on the use of mobile libraries for literacy programs at the SD Islam Kurma Salatiga. The aim of this research is to describe the use of the mobile library for the literacy program at the SD Islam Kurma Salatiga and the obstacles in using the mobile library as well as efforts to overcome obstacles in the use of the mobile library at the SD Islam Kurma Salatiga. This research uses a descriptive qualitative approach. Data collection uses observation, interview and documentation techniques. The subjects of this research were school principals, teachers in charge of mobile libraries, students, and mobile library staff. The results of this research show that the use of a mobile library in the literacy program at the SD Islam Kurma Salatiga can increase interest in reading, increase students' knowledge, insight and ability in reading, writing and composing words and teachers are actively involved in assisting students in using the mobile library.
Abstrak
Perpustakaan keliling adalah perpustakaan berjalan yang melayani lembaga pendidikan atau sekolah yang belum mempunyai perpustakaan. Perpustakaan keliling mempunyai manfaat dalam meningkatkan minat literasi peserta didik. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus pada pemanfaatan perpustakaan keliling terhadap program literasi di SD Islam Kurma Salatiga. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pemanfaatan perpustakaan keliling terhadap program literasi di SD Islam Kurma Salatiga dan kendala dalam pemanfaatan perpustakaan keliling serta upaya dalam mengatasi kendala dalam pemanfaatan perpustakaan keliling di SD Islam Kurma Salatiga. Penelitian ini menggunakan pendekatan Kualitatif Deskriptif. Pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Subyek dari penelitian ini adalah kepala sekolah, guru penanggung jawab perpustakaan keliling, peserta didik, dan petugas perpustakaan keliling. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pemanfaatan perpustakaan keliling terhadap program literasi di SD Islam Kurma Salatiga dapat meningkatkan minat baca, meningkatkan pengetahuan, wawasan, kemampuan peserta didik dalam membaca, menulis dan merangkai kata serta guru terlibat secara aktif dalam mendampingi peserta didik dalam memanfaatkan perpustakaan keliling.
References
Budiharto, Triyono, & Suparman. (2018). Literasi Sekolah Sebagai Upaya Penciptaan Masyarakat Pembelajar Yang Berdampak Pada Peningkatan Kualitas Pendidikan. Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 5(1), 153–166.
Fatimah. (2018). Perpustakaan, Manfaat, Kelebihan Dan Kekurangan. Jurnal Imam Bonjol: Kajian Ilmu Informasi Dan Perpustakaan, 2(1), 30-35.
https://journal.pustakauinib.ac.id/i ndex.php/jib/article/view/27.
Gunarwati, Rahmi, dkk. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar. 4 (September). http://jurnal.unw.ac.id/index.php/ja nacitta
Hidayat, Rohmah. (2020). Pemanfaatan Perpustakaan Keliling Sebagai Penguatan Program Literasi Sekolah. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Iyuk, M. (2022). Optimalisasi Perpustakaan sebagai Sumber Belajar di SD Negeri 08 Marong. Jurnal Pendidikan Bahasa, 10(2),253–260.
https://doi.org/10.31571/bahasa.v1 0i2.3434.
Lifia, Yola. (2017). Pentingnya Penguasaan Literasi Bagi Generasi Muda Dalam Menghadapi MEA. Jurnal Elic. Vol 1, No. 1, hlm
-647.
Mitra & Marlini. (2019). Pemanfaatan Perpustakaan Keliling Dinas Perpustakaan Dan Kearsipan Kota Padang Sebagai Penunjang Program Pendidikan Dalam Mengenalkan Literasi Informasi Pada Siswa SD. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan. Vol 8, No. 1, 252-262.
Rahmawati, Rakib. (2017). Kajian Pemanfaatan Pustaka Keliling Sebagai Upaya Peningkatan Minat Baca Masyarakat di Kelurahan Tinoor 1 Kecamatan Tomohon Utara Kota Tomohon. Jurnal Acta Diurna. Vol 6. No. 2.
Sitti, Husaebah Pattah. (2014). Literasi Informasi: Peningkatan Kompetensi Informasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmu Perpustakaan & Kearsipan Khazanah Hikmah, Vol. 2.
Suyono, Harsiati, T., & Wulandari, I. S. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar, 26 (2), 116–123.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)