Meta-Analisis : Pengaruh Metode Guided Writing Terhadap Kemampuan Menulis Pada Peserta Didik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i2.3035Abstract
Abstrack
The purpose of this study is to determine whether the guided writing approach has an impact on the writing skills of primary school pupils. The meta-analysis method is employed in this study. A meta analysis is a summary of multiple related investigations. In order to gather data, ten journals with related discussion topics were found using Google Scholar. The guided writing method had an impact on primary school pupils' writing abilities, as seen by the study of the 10 journals, with the highest result being 22.27% and the lowest being 7.12%.
Abstrak
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah pendekatan menulis terbimbing mempunyai dampak terhadap keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Metode meta-analisis digunakan dalam penelitian ini. Analisis meta adalah ringkasan dari beberapa investigasi terkait. Untuk mengumpulkan data, ditemukan sepuluh jurnal dengan topik diskusi terkait menggunakan Google Scholar. Metode menulis terbimbing memberikan dampak terhadap kemampuan menulis siswa SD terlihat dari kajian 10 jurnal dengan hasil tertinggi sebesar 22,27% dan terendah sebesar 7,12%.
References
Anggraini, D. A. (2023). Pengaruh Strategi Menulis Terbimbing Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Kelas III SDN 8 Grajagan. http://journal2.um.ac.id/index.php/sd.
Aprilia Dina Widiyawati. (2018). Pengaruh Penerapan Strategi Menulis Terbimbing Terhadap Keterampilan Menulis Tegak Bersambung Siswa The Influence Of Guided Writing Strategies Implementation Towards Cursive Handwriting Skills.
Drajad Sitaresmi, W. (2021). Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan Peningkatan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung Melalui Metode Guided Writing di kelas II SDN 02 Macanan. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).
Fitri Istiana, A., & Ismail Sriyanto, M. (2017). Didaktia Dwija Indria: Penerapan Strategi Guided Writing Procedure (Gwp) Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Ekspositoris Pada Siswa Sekolah Dasar.
Haritzah, R. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung Menggunakan Metode Guided Writing Di Kelas 2a SD N Sampangan. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Hilmawan, H., Hadnistia Darmawan, N., Julianti, R., & Bina Mutiara, S. (2022). Creative of Learning Students Elementary Education Pengaruh Strategi Guided Writing Terhadap Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Journal of Elementary Education, 05.
Kartikasari, A. E., Winarni, R., & Sriyanto, M. I. (2020). Penerapan Guided Writing untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Peserta Didik Kelas II Sekolah Dasar. Skripsi. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
Khoerunnisa, G. A., Suningsih, C., & Wara Prabawa, H. (2023). PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Upaya Meningkatan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung Dengan Menggunakan Metode Guided Writing Melalui Buku Tulis Halus Siswa Kelas II Sekolah Dasar. In All Rights Reserved (Vol. 10, Issue 2). http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index.
Riyan Hasanah, B., Murdiono, M., Muryati, T., & Kunci, K. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Tegak Bersambung melalui Metode Guided Writing pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. In Educatif : Journal of Education Research (Vol. 5, Issue 1). http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif.
Rosalinda, & Mawardi. (2024). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Model Picture and Picture di Kelas 3 SDN Tingkir Tengah 02 Salatiga. JANACITTA, 7(1), 20–28. https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.2594
Sugiarti, M., Syahruddin, & Ratnawati (2024). Pengaruh Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Guided Writing terhadap Keterampilan Menulis Tegak Bersambung Kelas II SDN 170 Mulyasri Kabupaten Luwu Timur. Journal on Education, 06(02), 14006–14012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)