Pengembangan Buku Ajar IPS SD Tentang Tokoh–Tokoh Islam Pada Peristiwa Proklamasi Kemerdekaan
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.3057Keywords:
tokoh-tokoh islam pada peristiwa proklamasi kemerdekaanAbstract
The purpose of this study is to develop the teaching book of important moeslim figures during the proclamation of indepence in MIS Al-Islami Tiremenggal, during the school year 2022/2023. The model of development used inthis study is the developing mode ADDIE, which consists of five stages which are Analysis, Design, Development, Implementation,and Evaluation. The subject used for this study are students in fifth grade in MIS Al-Islami. The data was gatheres for this study by using validation paper from a linguist, material or content expert, and graphic artist along wit questionnaire sheets for students responses. Based on the result of linguist data analysis that is developed are on very valid criteria with a score of 94,44%. The result of the material analysis that is developed are on very valis criteria with a score 90,91%. The developed data of graphic artist data analysis resulted on very valid criteria with a score 97,53%. The testing conducted by the expert resulted with a score of 92,16% on very good criteria. The result of the development of the teaching book of important moeslim figures during the proclamation of independence using the ADDIE model is concluded on very valid and very good criteria.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan buku ajar tokoh-tokoh islam pada peristiwa proklamasi kemerdekaan di MIS Al-Islami Tiremenggal tahun ajaran 2022/2023. Model pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah model pengembangan ADDIE yang terdiri dari lima tahapan yaitu Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Subjek pada penelitian ini adalah peserta didik kelas V MIS Al-Islami Tiremenggal. Teknik pengumpulan data pada penelitian menggunakan lembar validasi dari ahli bahasa, ahli materi atau isi dan ahli kegrafikaan serta lembar angket respon peserta didik. Berdasarkan hasil analisis data ahli bahasa yang dikembangkan berada pada kriteri sangat valid dengan skor sebesar 94,44%. Hasil analisis materi yang dikembangkan berada pada kriteria sangat valid dengan skor sebesar 90,91%. Hasil analisi data ahli kegrafikaan yang dikembangkan berada pada kriteria sangat valid dengan skor sebesar 97,53%. Hasil uji coba yang dilakukan peneliti memproleh skor sebesar 92,16% dengan kriteria sangat baik. Buku ajar tokoh-tokoh islam pada peristiwa proklamasi kemerdekaan yang dikembangkan dengan menggunakan model ADDIE dapat disimpulkan memenuhi kriteria valid dan sangat baik
References
Akbar, S. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2007). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: PT.Rineka Cipta.
Astri Medianti Dewi, A. W. (2022). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran Lembar Kerja Peserta Didik Elektronik Pada Materi Sistem Pernapasan di SMA 7 Banda Aceh. Jurnal Uin Ar-Raniry, 89-95.
Branch, R. M. (2009). Approach, Instructional Design: The ADDIE. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia.
BSNP. (2017). Standar Buku Ajar dan Modul Ajar. Ristekdikti.
Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. 147-173.
Imanuel Sairo Awang, E. V. (2020). PENGEMBANGAN BUKU AJAR MENGACU KURIKULUM 2013 UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 109-117.
KBBI. (n.d.). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Lailia Noviasari, N. H. (2019). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Example Non Example Terhadap Hasil Belajar Ipa. Janacitta, 1-6.
LKPP. (2015). Bahan Ajar, Buku Ajar, Modul, dan Panduan Praktik.
Miftahul Huda, M. (2019). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Pustaka Pelajar.
Permendikbud. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 67 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Chemical Information and Modeling, 1689-1699.
Riduwan. (2008). Dasar - Dasar Statistika. Alfabeta.
Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: PT.Kharisma Putra Utama.
Trisakti, L. P. (2020). Pedoman Penyusunan dan Pengusulan Hibah Buku Ajar Universitas Trisakti. Lembaga Penelitian Universitas Trisakti, 1-7.
Uli Ajnikhah, H. J. (2020). Pengembangan Media Buku Bergambar Mabarung (Macam-Macam Bangun Ruang) Untuk Pembelajaran Matematika Kelas 5 SD. Janacitta, 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)