Perilaku Hemat Energi Pada Siswa Sekolah Dasar: Studi Kualitatif Deskriptif
DOI:
https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i2.3314Keywords:
Behavior, Energy Saving, Students, School And HomeAbstract
Abstract
Human behavior in consuming natural resources has an impact on environmental problems, including global warming and climate change. The location of this research is SD Negeri Pacar Keling V Surabaya. This research aims to identify energy saving behavior patterns of class V students at SDN Pacar Keling V Surabaya related to energy use in the school environment and at home. Descriptive qualitative research model using interview, observation and documentation data collection techniques. The research subject in the research was students from SD Negeri Pacar Keling V Surabaya, wich amounths to 32 students consisting of class V A. The results of this research were that students from class V at SD Negeri Pacar Keling V Surabaya had understood and practiced energy saving behavior at school. However, the biggest challenge is implementing these habits consistently at home.
Abstrak
Perilaku manusia dalam konsumsi sumber daya alam berdampak terhadap permasalahan lingkungan, termasuk didalamnya adalah pemanasan global dan perubahan iklim. Lokasi penelitian ini adalah SD Negeri Pacar Keling V Surabaya. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi pola perilaku hemat energi siswa kelas V SDN Pacar Keling V Surabaya terkait dengan penggunaan energi di lingkungan sekolah dan di rumah. Model penelitian kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data wawancara, observasi dan dokumentasi. Subject penelitian dalam penelitian siswa SD Negeri Pacar Keling V Surabaya, yang berjumlah 32 siswa terdiri dari kelas V A. Hasil dari penelitian ini yaitu siswa kelas V SD Negeri Pacar Keling V Surabaya telah memahami dan mempraktikkan perilaku hemat energi di sekolah. Namun, tantangan terbesar adalah menerapkan kebiasaan ini secara konsisten di rumah.
References
Afiani, K. D. (2021). Analisis Model Pembelajaran NHT Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16.
Afiani, K. D. (2022). Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Pada Siswa SD Muhammadiyah 29 Surabaya Kelas II Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Handayani PGSD FIP Unimed, 21-26.
Ahmadi, A. d. (2015). Psikologi Perkembangan. Rineka Cipta.
Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM. Dutacom, 47.
Bahij, A. A. (2020). Analisis Pengaruh Literasi Energi Terhadap Perilaku Hemat Energi Pada Siswa Sekolah Dasar. Edusains, 260-265.
Bahij, A. A., Nadiroh, Sihadi, & Amrullah, F. (2020). Analisis Pengaruh Literasi Energi TerhadapPerilaku Hemat Energi Pada Siswa Sekolah Dasar. Unnima Journal, 1-9.
BPPT. (2014). Indonesia Energi Outlook 2014. Pusat Teknologi Sumber Daya Energi.
Bulunga, A. A. (2018). Action for Increasing Energy-Saving Behaviour in Student Residences at Rhodes University, South Africa. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(4), 773–789.
Chaer, A. (2009). Psikolinguistik Kajian Teoretik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dewi, F. I. (2021). Pemberdayaan Gugus Tugas Sebagai Agen Perubahan Perilaku Hemat Energi. Prosiding Serina, 1573–1580.
Fasya, F. (2019). Analisis Perilaku Hemat Energi Listrik Pada Mahasiswa FKIP Universitas Jember. Jember: Universitas Jember.
Fitriani, E. (2024). Edukasi Pengenalan Konservasi Energi dan Sumber Energi Baru Terbarukan pada Siswa SD Negeri 111 Palembang. Jurnal Pengabdian Masyarakat Inovasi Indonesia, 13-18.
Hamzah, S. (2013). Pendidikan Lingkungan: Sekelumit Wawasan Pengantar. Bandung: Refika Aditama.
Hasanah, U. (2023). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Era New Normal: Strategi dan Program Kegiatan Pembiasaan Pembentukan Akhlak. Jurnal Asghar, 32.
Hughes, R. (2008). Household Energy Conservation Patterns: Evidence From Greece. Journal of Chemical Information, 287.
Ibtissem, H. (2010). Application of Value Beliefs Norms Theory to the Energy Conservation Behaviour. Journal of Sustainable Development, 129–139.
Khotimah, K. (2017). Wujud Bela Negara Melalui Pendidikan Budaya Hemat Energi. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 7(3), 69–84.
Mansor, R. &.-T. (2019). The Psychological Determinants of Energy Saving Behavior. Materials Science and Engineering, (p. 620). IOP Conference Series.
McClaren, M. S. (2015). Energy Efficiency and Conservation Attitudes: An Exploration of a Landscape of Choices. ProQuest Dissertations and Theses. 210.
Mesra, R. T. (2023). Strategi Guru dalam Menjelaskan Materi guna Meningkatkan Nilai Mata Pelajaran Siswa di SD Inpres Taratara 1. Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya,, 723.
Miles, B. M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.
Naila, I. (2023). Analisis Keaktifan Siswa Sekolah Dasar Dengan Model Project Based Learning Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 351-366.
Naila, I. R. (2021). Literasi Digital bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar: Analisis Konten dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 122-166.
Prati, G. A. (2017). The Interplay Among Environmental Attitudes, Pro-Environmental Behavior, Social Identity, and Pro-Environmental Institutional Climate. A longitudinal study. Environmental Educa Research, 176–191.
Rahmadyani, H. (2021). Hubungan Perilaku Boros Energi dengan Alasan Berperilaku Boros Energi pada Hunian. Jurnal Lingkungan Binaan Indonesia, 28.
Rini, D. A. (2017). Implementasi Nilai Peduli Lingkungan di SDN Tegalrejo. Basic Education, 28.
So, P. Y. (2014). Implementasi Kebijakan Konservasi Energi Di Indonesia. E-Journal Graduate Unpar, 1–13.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Suhri, M. (2014). Gambaran Sikap Tentang Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Pada Anak Sekolah Dasar Negeri di Desa Gonilan Kecamatan Kartasura Kabupaten Sukoharjo. UMS Library.
Sulistyowati, E. (2012). Implementasi Kurikulum Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Citra Aji.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)