Perencanaan Berbasis Data Sebagai Strategi untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan pada Satuan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.35473/janacitta.v8i1.3646Abstract
Abstract
Data-driven planning is a systematic approach to educational management that utilizes accurate and relevant data to support decision-making. This study aims to analyze the role of data-driven planning in improving the quality of education. This research employs a literature review method by analyzing various sources related to educational planning, data management, and the implementation of education policies. The results indicate that data-driven planning can help identify educational problems, allocate resources effectively, and enhance transparency and accountability in educational management. Therefore, data-driven planning is an effective strategy for sustainably improving the quality of education.
Abstrak
Perencanaan berbasis data merupakan pendekatan yang sistematis dalam pengelolaan pendidikan dengan memanfaatkan data yang akurat dan relevan untuk mendukung pengambilan keputusan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis peran perencanaan berbasis data dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Penelitian ini menggunakan metode studi pustaka dengan menganalisis berbagai sumber literatur terkait perencanaan pendidikan, pengelolaan data, dan implementasi kebijakan pendidikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perencanaan berbasis data dapat membantu mengidentifikasi permasalahan pendidikan, mengalokasikan sumber daya secara efektif, serta meningkatkan transparansi dan akuntabilitas dalam pengelolaan pendidikan. Dengan demikian, perencanaan berbasis data merupakan strategi yang efektif untuk meningkatkan kualitas pendidikan secara berkelanjutan.
References
Alizar, M. N., & Rapi, M. (2023). Pemanfaatan Sistem Informasi Manajemen E-Rkam dalam Penyusunan Rencana Strategis. Nazzama: Journal of Management Education, 2(2), 149–172.
Arnadi, A., Aslan, A., & Vandika, A. Y. (2024). Penggunaan Kecerdasan Buatan untuk Personalisasi Pengalaman Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 4(5), 369–380.
Eneng Garnika , Baiq Rohiyatun , & Lu’luin Najwa (2021). Implementasi Analisis Swot dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. ALIGNMENT: Journal of Administration and Educational Management, Vol. 4, 162- 169 .
Fahrezi, E. F., & Putra, S. H. (2024). Pemanfaatan Learning Management System dalam Peningkatan Kemampuan Peserta Belajar pada Rizky English Course. Jurnal Minfo Polgan, 13(2), 1839–1847.
Kemendikbud. (2021). Panduan Implementasi Perencanaan Berbasis Data. Jakarta: Kemendikbud.
Musakirawati & Jemmy (2023). Pemanfaatan Platform Rapor Pendidikan Indonesia terhadap Perencanaan Berbasis Data. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), Vol.7, 201 – 208.
Nasyrohah Herfiyanti, Wita Setiyanti, & Agustin Wulandari. (2024). Peningkatan Mutu Sekolah dengan Perencanaan Berbasis Data Rapor Pendidikan. Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.4, 508 – 512.
Rahayu, I., & Amiruddin, A. (2024). Buku Ajar Pengantar Manajemen Pendidikan. Selat Media.
Sobari, M., Wahyudin, D., & Dewi, L. (2023). Keterlibatan Industri dalam Pengembangan Kurikulum pada Tingkat SMK. Jurnal Education and Development, 11(3), 230–238.
Zuhud Suriono ( 2021 ). Analisis SWOT dalam Identifikasi Mutu Pendidikan. ALACRITY : Journal of Education, Vol 1, 94 -103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)