Pengaruh Pembelajaran Think Pair Share dengan Media Monusra terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.35473/janacitta.v8i1.3815Abstract
Abstract
This research is motivated by the results of the initial test of student's problem-solving abilities that have not been as expected, student's problem-solving abilities are still low. One of the learning methods that can improve student's problem-solving abilities is Think Pair Share learning assisted by Monusra media. The purpose of this study was to determine the differences in student's problem-solving abilities in the use of the Think Pair Share learning model assisted by Monusra media (Monopoly Nusantara), and to determine the effect of using the Think Pair Share learning model assisted by Monusra media (Monopoly Nusantara) on student's problem-solving abilities. This study is a quasi-experimental study with a non-equivalent control group design. The subjects in this study were class V A and class V B MI Sabilul Huda Jimbaran. Data collection was carried out using observation sheets, questionnaires, and tests. Based on the results of the analysis, it was concluded that: 1) There is a difference in the use of the Think Pair Share learning model on student’s problem-solving abilities assisted by Monusra media, as evidenced by a significance level of <0.05, namely 0.001 <0.05. Therefore, it can be concluded that there is a significant difference between the quality of learning in the experimental class and the control class. The average for the experimental class 76.30 is greater than the control class 72.53. 2) There is an influence of the use of the Think Pair Share learning model on the ability to solve problems assisted by Monusra media. proven by t count = 6.830> t table = 1.701 and a significance value <0.05, namely 0.000. So that in the variable of problem solving ability there is an influence of the Think Pair Share learning model assisted by Monusra media on problem solving ability of 62.5%.
Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi oleh hasil tes awal kemampuan pemecahan masalah siswa belum sesuai dengan yang diharapkan, kemampuan pemecahan masalah siswa masih rendah. Salah satu pembelajaran yang dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa adalah dengan pembelajaran Think Pair Share berbantuan dengan media Monusra. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemecahan masalah siswa dalam penggunaan model pembelajaran Think Pair Share berbantuan media Monusra (Monopoli Nusantara), serta untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran Think Pair Share berbantuan media Monusra (Monopoli Nusantara) terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa. Metode penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan desain non equivalent control group design. Subjek dalam penelitian ini adalah kelas V A dan kelas V B MI Sabilul Huda Jimbaran sebanyak 60 siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan lembar observasi, lembar angket, dan tes. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi untuk melihat seberapa besar pengaruh suatu variabel yang diterapkan. Berdasarkan hasil analisis diperoleh kesimpulan bahwa: 1) Terdapat perbedaan penggunaan model pembelajaran Think Pair Share terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa berbantuan media Monusra, dibuktikan dengan taraf nilai signifikansi < 0,05 yaitu 0,001 < 0,05. Maka dari itu, dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kualitas pembelajaran di kelas eksperimen dan kelas kontrol. Rata-rata untuk kelas eksperimen 76,30 lebih besar daripada kelas kontrol 72,53. 2) Terdapat pengaruh penggunaan model pembelajaran Think Pair Share terhadap kemampuan pemecahan masalah berbantuan media Monusra. dibuktikan dengan thitung = 6,830 > ttabel =1,701 dan nilai signifikansi < 0,05 yaitu 0,000. Sehingga pada variabel kemampuan pemecahan masalah terdapat pengaruh model pembelajaran Think Pair Share berbantuan media Monusra terhadap kemampuan pemecahan masalah sebesar 62,5%.
References
Astuti, W., Budi Utami, W., Aulia, F.(2019). Model Pembelajaran Think Pair Share Berbantu Media Monopoli pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE) (Issue 5).
Ayuni, P. T., & Muthi, I. (2024). Penggunaan Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar PPKN pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Multidisiplin (Vol. 2, Issue 8). https://ejournal.lumbungpare.org/index.php/jim/index
Dade, I., Surahmat, S., & Syaifuddin, S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS (Think Pair Share) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Kelas VIII Materi Peluang. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 17(20).
Fatmawati, & Hidayatuloh. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. https://doi.org/10.54438/tulip.v10i1.180
Hutasoit, Y. C., Oinike Tambunan, L., & Purba, Y. O. (2022). Model Pembelajaran Think Pair Share (TPS) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 2(2), 2809–476. https://doi.org/10.47709/jpsk.v2i2.1794
Khasanah, R. U., Sutrisno, S., & Mudzanatun, M. (2019). Keefektifan Model Think Pair Share Berbantu Media Gaser terhadap Keterampilan Menulis Siswa. JANACITTA, 1(2) https://doi.org/10.35473/jnctt.v1i2.25
Ilham Amalia, Y., & Januar Saputra, H. (2020). Penerapan Model Polya terhadap Hasil Belajar Soal Cerita Matematika Materi Perkalian dan Pembagian Siswa Kelas IV SDN 1 Tedunan Kabupaten Jepara. JANACITTA , 3 (1). https://doi.org/10.35473/jnctt.v3i1.301
Laila Puspitasari, Tri Indah Wahyuningtyas, & Kharisma Nur Afifah. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Digital Learning untuk Menciptakan Cakap Digital di SMAN 19 Surabaya. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(1),01–12. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.430
Muslimatun, S., & Tunggulsari, S. (2022). Workshop Penguatan Kompetensi Guru 2022 SHEs: Conference Series 5 (5) (2022) 596-601 The Increasing of Science Study Result on Object Material Changes througt The Experimental Method. https://jurnal.uns.ac.id/shes
Novianti, A. R., Sulianto, J., & Widyaningrum, A. (2020). Analisis Kemampuan Penalaran Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika dengan Metode Polya. JANACITTA, 3(1). https://doi.org/10.35473/jnctt.v3i1.299
Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) dalam Pembelajaran PKN SD. Workshop Nasional Penguatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar SHEs: Conference Series (Vol. 3, Issue 3). https://jurnal.uns.ac.id/shes
Septikasari, R., & Frasandy, R. N. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 8(2), 107-117.
Sugandi, D. A., Putri, H. E., & Nuraeni, F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) berbantuan Jarimatika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan 4: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar PGSD Kampus UPI di Purwakarta 2023 Tersedia Daring pada: http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk
Yunitiara Rizqi, H., & Virdinarti Putra, L. (2023). Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Intelligence Quotient (IQ) pada Pembelajaran Berbasis Games berbantuan Math Master. Jurnal Educhild (Pendidikan & Sosial), 12(2), 138–143. https://doi.org/10.33578/jpsbe.v12i2.7874
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)