Analisis Kemampuan Konsep Perkalian pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas II Ditinjau dari Teori Behavioristik
DOI:
https://doi.org/10.35473/janacitta.v8i1.3829Keywords:
Student Abilities, Multiplication Concepts, Behavioristic TheoryAbstract
Abstract
Conceptual abilities can be expressed specifically in the context of changing behavior, re-expressing a concept, using a concept and being able to develop a concept. Changes in behavior experienced by students due to stimulus and responsse are called behaviorist theory, stimulus is whatever the teacher gives to the student while responsse is the student's responsse to the stimulus the teacher provides. The aim of this research is to analyze the ability of multiplication concepts in class II students' mathematics learning in terms of behavioristic theory. The population in this study were 9 students in grade II at SDN 3 Piji and the sample in this study was 3 students. This research uses a qualitative descriptive research type. The number of subjects that the researcher used was 3 using a purposive technique based on the criteria used by the researcher in the form of high students, medium students, and low students. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. Data analysis techniques according to Miles and Huberman which include data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of research at SDN 3 Piji show that the multiplication concept ability seen from behavioristic theory of students in the high student category shows changes in behavior such as being fluent in memorizing multiplications, memorizing multiplications and working on questions without help from the teacher. Students in the medium category showed changes in behavior such as not being fluent in memorizing multiplications and when memorizing multiplications students still counted using their fingers. Students in the low category show changes in behavior such as not being fluent in memorizing multiplications, not calculating multiplications but immediately answering with naughty answers and still needing help from the teacher.
Abstrak
Kemampuan konsep dapat dinyatakan secara khusus dalam konteks perubahan tingkah laku, mengungkapkan kembali sebuah konsep, menggunakan konsep dan dapat mengembangkan konsep. Perubahan tingkah laku yang dialami oleh siswa karena adanya stimulus dan respons disebut teori behavioristik, stimulus adalah apa saja yang diberikan oleh guru kepada siswa sedangkan respons adalah tanggapan siswa atas stimulus yang guru berikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis kemampuan konsep perkalian pada pembelajaran matematika siswa kelas II ditinjau dari teori behavioristik. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas II di SDN 3 Piji yang berjumlah 9 siswa dan sampel pada penelitian ini berjumlah 3 siswa. Subjek yang peneliti gunakan berjumlah 3 menggunakan teknik purposive berdasarkan kriteria yang digunakan peneliti berupa siswa tinggi, siswa sedang, siswa rendah. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data menurut Miles dan Huberman yang meliputi reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian di SDN 3 Piji menunjukkan bahwa kemampuan konsep perkalian dilihat dari teori behavioristik siswa dengan kategori siswa tinggi menunjukkah perubahan tingkah laku seperti lancar dalam menghafal perkalian, menghafal perkalian dan mengerjakan soal tanpa bantuan dari guru. Siswa dengan kategori sedang menunjukkan perubahan tingkah laku seperti belum lancar dalam menghafal perkalian dan saat menghafal perkalian siswa masih menghitung menggunakan jari. Siswa dengan kategori rendah menunjukkan perubahan tingkah laku seperti tidak lancar dalam menghafal perkalian, tidak menghitung perkalian tetapi langsung menjawab dengan jawaban yang sembarangan dan masih memerlukan bantuan dari guru.
References
Abi, A. M., Lenamah, A. S., & Babys, U. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Negeri Siso. Didactical Mathematics, 4(2), 294– 301.
Agustin, A. R., & Nyoto Harjono. (2024). Peningkatan Proses dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. JANACITTA, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.35473/jnctt.v7i1.2592
Apriliyana, D. A., Masfu’ah, S., & Riswari, L. A. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V pada Materi Bangun Ruang. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(6), 4166–4173.
Arofah. (2019). Implementasi Teori Behaviorisme terhadap Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Nur Arofah Pascasarjana IAIN Salatiga. Jurnal Paedagogia, 8(1), 169–186.
Ermawati, D., Ayu, D., Amaruddin, W., Ayu, L., & Ika, C. C. (2023). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Bilangan Desimal melalui Strategi Later U pada Siswa Kelas 5 SD N 3 PIJI. JPST : Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Teknologi, 2(3), 400–404.
Ermawati, D., & Amalia, N. (2023). the Effect of Mat Joyo Application on Students’ Understanding of Mathematical Concepts Fifth Grade Elementary School. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 9(1), 12–22.
Fatimah, S., Anggraini, R., & Riswari, L. A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 319–326.
Kartikasari, R. I., Putri, Y. N., Riswari L. A. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pembelajaran Matematika di SD 4 Dersalam. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 5(2), 178-184178– 184.
Larasati, T. S., & Widiarto, T. (2024). Peningkatan Motivasi Belajar Menggunakan Model Teams Games Tournament Mata Pelajaran IPAS Kelas V. JANACITTA, 7(024), 11–19.
Lisanto, H., Chasanah, A. U., & Ermawati, D. (2024). Analisis Pemecahan Masalah Operasi Hitung Perkalian Siswa Kelas III pada Mata Pelajaran Matematika di SD N 3 Tenggeles. 7, 128–132.
Lita Nala Karimah, Dwi Nor Halisa, Luqyana Nasywa Salma, & Diana Ermawati. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dalam Menyelesaikan Soal Numerasi Siswa Kelas V SD. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(3), 202–211.
Lutfiyah, T., Yuliyana, F., Khairiyah, N. W., Sulistyowati, D., & Ermawati, D. (2023). Keefektifan Media Magic Box pada Penalaran Matematis Operasi Hitung Perkalian Komutatif Siswa Kelas 3 SDN 1 Krasak. Jurnal Pendas Mahakam, 8(1), 8–18.
Musa, R. N., Monoarfa, J. F., & Regar, V. E. (2024). Pemahaman Konsep Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Barisan dan Deret Kelas X. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1040–1048.
Putra, A., Harahap, T. H., & Panggabean, E. M. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Teori Belajar Behavioristik dalam Penerapan Pembelajaran. Khazanah Pendidikan, 17(2), 1.
Riswari, L. A., Mukti, L. I., Tamara, L. F., Hapsari, M. A. P., & Cahyaningrum, D. A. (2023). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi Pecahan Siswa Kelas III SDN 2 Karangrejo. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(2), 188- 194.
Rohmah, T. N., Ermawati, D., & Santoso, D. A. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas II SD melalui Metode Jarimatika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1101–1111.
Salamah, U., Fardani, M. A., & Riswari, L. A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep melalui Model Role Playing Berbantuan Media Magic Book pada Siswa Kelas III. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(3), 765-772.
Sari, E. W., Sridana, N., Hayati, L., & Hikmah, N. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 21 Mataram Tahun Ajaran 2021/2022. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(2), 537–546.
Tias, D. A., Purwosapuro, S., Puspitasari, R., & Suneki, S. (2024). Analisis Teori Belajar Behavioristik terhadap Pembelajaran Pendidikan Pancasila di Kelas XI SMK N 4 Semarang. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 10227-10235.
Zaini, M. (2021). Manajemen Pembelajaran: Kajian Teoritis dan Praktis. IAIN Jember Press.
Zulfahmi, A Gani, S., & Hidayati, F. (2022). Efektifitas Penggunaan Metode Drill dalam Pembelajaran Seni Baca Al-Qur’an. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 3(1), 79–90. https://doi.org/10.47766/ga.v3i1.492
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)