Meningkatkan Kemampuan Conversation pada Siswa Holiday Program Studi Kasus di Komunitas Kampung English Kudus
DOI:
https://doi.org/10.35473/janacitta.v8i1.3884Abstract
Abstract
English speaking ability is an essential skill for students in facing global challenges. This study aims to analyze the Improvement of Conversation Skills in Holiday Program Case Study Students in the Kudus English Village Community using the Collaborative Learning method. The research method used is a qualitative approach with the following research data collection techniques: 1) observation 2) interviews and 3) documentation. The subjects of the study were elementary school students who participated in the holiday program at the Kudus English Village during formal school holidays. The results showed that the Holiday Program had a positive impact on improving students' conversation skills. Students experienced an increase in speaking fluency, understanding of English, and self-confidence in communicating because it was also supported by the Collaborative Learning method where the learning environment became more interactive. Therefore, the Collaborative Learning-based Holiday Program can be an effective solution in improving English conversation skills for students during school holidays.
Abstrak
Kemampuan berbicara dalam bahasa Inggris merupakan keterampilan esensial bagi siswa dalam menghadapi tantangan global. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis Peningkatan Kemampuan Conversation pada Siswa Holiday Program Studi Kasus di Komunitas Kampung English Kudus dengan metode Collaborative Learning. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data penelitian ini adalah: 1) observasi 2) wawancara dan 3) dokumentasi. Subjek penelitian yakni siswa usia Sekolah Dasar yang mengikuti program liburan (Holiday Program) di Kampung English Kudus ketika libur sekolah formal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Holiday Program memberikan dampak positif terhadap peningkatan keterampilan conversation siswa. Siswa mengalami peningkatan dalam kefasihan berbicara, pemahaman terhadap bahasa Inggris, serta rasa percaya diri dalam berkomunikasi karena didukung pula dengan metode Collaborative Learning dimana lingkungan belajar menjadi lebih interaktif. Oleh karena itu, Holiday Program berbasis Collaborative Learning dapat menjadi solusi efektif dalam meningkatkan keterampilan conversation bahasa Inggris bagi siswa selama liburan sekolah.
References
Agustiana. (2024). Fun English Holiday Guna Meningkatkan Minat Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Masyarakat Kecamatan Ciawigebang Kabupaten Kuningan. Abdimas Siliwangi, 7(1), 45-56.
Asari, Andi, et.al. (2023). Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris. Yogyakarta: CV. Istana Agency.
Nasution, D., Harahap, S., Siregar, S., & Hasibuan, A. (2021). Pendampingan Bahasa Inggris pada Anak-anak Setingkat Sekolah Dasar di Desa Wisata Pagaran Gala-gala, Mandailing Natal, Sumut, dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) Melalui Metode Drilling dan Repetition. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 63-72.
Fadli. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-53.
Fitri. (2017). Transformasi Backpacker dalam Aktivitas Travelling Backpacking. Skripsi. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Munfiatik. (2023). Collaborative Learning Sebagai Model Inovasi Pendidikan dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Studi, 1(1), 1–10.
Murnihati, et al. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Belajar Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 325-332.
Nuna, & Lulut. (2018). Pendampingan Penguatan Literasi Bahasa Inggris Anak Melalui Multiple Stories Reading. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama untuk Pemberdayaan, 18(2), 233–246.
Nurhayati. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Pembelajaran IPA Kelas 3 Semester 2 SD Negeri Gogodalem 01 Kecamatan Bringin Kabupaten Semarang Tahun Ajaran 2018/2019. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education, 3(1). 57-65.
Okvi, A., Abdul, E., Eni, & Rahmania. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan (Prosedur Penelitian, Subyek Penelitian, dan Pengembangan Teknik Pengumpulan Data). Sidoarjo: UMSIDA Press.
Perlina, M., Komang Ariani, N., & Sumartini, T. (2022). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris melalui Collaborative Learning Improving English Speaking Skills for Students Through Collaborative Learning. Jurnal Qardhul Hasan; Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(3), 293-301.
Rahman, et.al,. (2018). Analisis Keterlibatan Orang Tua dalam Melaksanakan Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education, 1(2), 1-10.
Ramadhani. (2024). Exploring Challenges of Implementing the Merdeka Curriculum in Teaching English at SMK Migas Bumi Melayu Riau Pekanbaru. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. UIN Suska Riau Repository.
Ratminingsih. (2021). Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Inggris. Rajawali Pers: Raja Grafindo Persada.
Rosita, I., & Leonard. (2015). Meningkatkan Kerja Sama Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1– 10.
Wibowo. (2020). Pengantar Teori-teori Belajar dan Model-model Pembelajaran. Jakarta: Puri Cipta Media.
Yasin. (2022). Guru Profesional, Mutu Pendidikan dan Tantangan Pembelajaran. Ainar Journal, 5(2), 45–60.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright notice:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (The Effect of Open Access)