KEEFEKTIFAN MODEL TWO STAY TWO STRAY BERBANTU MEDIA RODA PINTAR MATEMATIKA TERHADAP HASIL BELAJAR

Authors

  • Novia Prinsa Anggarini Universitas PGRI Semarang
  • novia prinsa anggarini
  • Sumarno Sumarno Universitas Ngudi Waluyo
  • Ervina Eka Subekti Universitas Ngudi Waluyo

DOI:

https://doi.org/10.35473/jnct.v2i1.51

Abstract

The purpose of this research is to know the effectiveness of Two Stay Two Stray model assisted media of smart mathematics wheel to hail to learn fourth grader of SD Negeri Plelen 02 Batang. This research is a quantitative research using one group pretest posttest design research design. The results of the test of learning showed that the results of learning results of students who use the Two Stay Two Stray model auxiliary media mathematical wheels reach a classical percentage of 92%. The posttest score of 76.20 and the minimum completeness criterion (KKM) 70, obtained by t = 8.64 with n = 25, and ttabel 1.710. So the calculation results are known 8.64> 1.710. Based on the test criteria when obtained t count> ttable is 8.64> 1.710 so H0 diterima. In conclusion Two Stay Two Stray model auxiliary media effective mathematics media to the results of the fourth grade students of SD Negeri Plelen 02 Batang.

Keywords: Two Stay Two Stray models, math smart wheels, learning outcomes 

References

Heruman. 2016. Model Matematika di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya

Azhar Arsyad. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta : Raja Grafindo Persada

Arikunto, Suharsimi. 2013. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta :Bumi Aksara.

Susanto,Ahmad. 2016. TeoriBelajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta:Prenadamedia Group.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Erlinda,Yunita. 2017. “keefektifan model pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) Berbantu Media Roda Keberuntungan terhadap hasil belajar Matematika Siswa Kelas V SDN Candi 01 Semarang.â€journal penelitian pendidikan (1).101.Wijana,I Komang. 2014. “Pengaruh Model Pembelajaran Two Stay-Two Stray terhadap Hasil Belajar IPA Siswa kelas V SD Kaliasem Kecamatan Banjar Kabupaten Buleleng.†e-journal mimbar .vol 2 (1)

Indriyani,Cici. 2011. “Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Dengan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Pada Siswa Kelas IV SD Tambakaji Kecamatan Ngaliyan Kota Semarangâ€. Jurnal pendidikan kreatif. Vol 1 (2)

Novianti,Ria. 2015. “Pengembangan Permainan Roda Putar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Angka Anak Usia 5-6 Tahunâ€. Educhild vol 4 (1)

Hernawan,Asep.2007.Media Pembelajaran,Bandung:Upi press

Hamdani.2011.Strategi Belajar Mengajar,Bandung:Pustaka setia

Suwarsih,Erna.2006.Model Pembelajaran Matematika.Bandung:Upi press

Sundayana,Rostina.2015.Media dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika.Bandung:Alfabeta

Daryanto.2012.Model Pembelajaran Inovatif.Yogyakarta:Gava Media

Djamarah,Syaiful.2006.Strategi Belajar Mengajar.Jakarta:Rineka Cipta

Sudjana,Nana.2006.Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar.

Bandung:Remaja Rosdakarya

Huda,Miftahul.2013.Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran.

Yogyakarta:Putaka Pelajar

Suprijono,Agus.2014.Cooperative Learning.Yogyakarta:Pustaka Pelajar

Slameto.2010.Belajar Dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya.

Jakarta:Rineka Cipta

Djamarah,Syaiful.2010.Strategi Belajar Mengajar.Jakarta:Rineka Cipta

Uno,Hamzah.2011. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Shoimin,Aris.2014.Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Published

2019-12-12

Issue

Section

Articles